Mike:
Asi jsem natvrdlý, ale stejně nerozumím, jak by žalovanému mohlo pomoci, pokud by kromě tvrzení (ovšem bez nabídky důkazu), že předal auto s funkčním DPF, navíc sporoval i skutečnost, že momentálně je DPF vykuchané.
Nebo jinak, odpovím na vámi položenou otázku „jak prokážete, že v okamžiku prodeje na vozidle nebyl?“. Jednoduše - prokážu, že tam není teď a doplním kontext (jak/kdy jsem to zjistil). Je to sice důkaz nepřímý, ale jelikož DPF obvykle spontánně nemizejí, tak nebude-li mezi předáním a zjistěním velký odstup a žalovaný nenabídne žádný důkaz ani k tomu, že to auto předal s DPF, ani k tomu, že si to vykuchal žalobce sám, bude to k prokázání skutkového stavu 9 z 10 soudů stačit.
Pokud jde o stav, právě to, že není ve smlouvě výslovně uvedeno, že by byl prodáván provozu nezpůsobilý vrak, svědčí žalobci, v takovém případě totiž má prodejce povinnost plnit s vlastnostmi umožňujícími obvyklé užití (§ 1914 OZ) a ve střední jakosti (§ 1915 OZ).