Neodevzdání ŘP je vedeno jako samostatný skutek/přestupek. Sazba pokuty je 2500 až 5000 Kč. Není to pokračování řízení, ve kterém bylo rozhodnuto o pozbytí ŘO, tedy chce-li to někdo pokutovat, musí nezávisle na proběhlých řízeních zjišťovat skutkový stav, tedy zejména kdo a kdy měl ŘP odevzdat, jestli a jak se o tom dozvěděl, proč neodevzdal (jestli lze dovodit zavinění a pokud ano, jakou formu ...).
Zároveň vzhledem k pojetí ŘP a ŘO v Kocourkově nemá (ne)odevzdání ŘP prakticky žádný vliv na nic. Řídit bez ŘO je v horším případě mařena (lze-li prokázat úmysl), jinak přísně trestaný přestupek. Při kontrole se na to velmi pravděpodobně přijde i při předložení neodevzdaného ŘP (leda by šlo o velmi povrchní kontrolu bez lustrace dokladů).
Vliv na upuštění od zbytku zákazu to teoreticky mít může, ale spíš nebude. Zákonná podmínka (prokázat způsobem života bla bla bla) je vágní a ve vztahu k zákazu činnosti moc nedává smysl. Řízení či cokoliv jiného, co někomu bylo zakázáno, mu bylo zakázáno obvykle proto, že právě při této činnosti dělal něco hrozného ... no a těžko se dokazuje, že se napravil, když tu činnost má zakázanou. Takže se to víceméně redukuje na podmínku dodržení uloženého zákazu. K neodevzdání ŘP navíc SO nebude moci přihlédnout už proto, že tou dobou nebude rozhodnutí pravomocné.
Realita je ale ještě jednodušší. Těmto žádostem se vyhovuje téměř automaticky nikoliv proto, že by úředníci byli takoví lidumilové, ale protože úřad ze zákazu nic nemá (kdo nejezdí, neplatí pokuty), ale hlavně, je-li žádosti vyhověno, není třeba to odůvodňovat - na rozdíl od zamítnutí (které by navíc bylo nutné psát často opakovaně). Kdyby měly úřady rozhodovat o vrácení půlky pokuty (za jinak stejné právní úpravy), asi není těžké odhadnout, jak by to vypadalo.