30kmhcz

Social networking => Policejní vysírání => Téma založeno: qqvvmm 04 Listopadu 2017, 10:13:18

Název: PČR Havířov
Přispěvatel: qqvvmm 04 Listopadu 2017, 10:13:18
Tak jsem byl opět po delší době stavěn policii a tentokrát v rodném Havířově a byl to zažítek. Musím říct, že dostatek kvalitních lidí není nikde a není tomu ani jinak u PČR. Buzerační kontrola, kdy tři chlapci neměli nic jiného na práci a rozhodli se "pomáhat a chránit" ale tak trochu po svém. Po obvyklém "Dobrý den, rutinní silniční kontrola dokladů. Předložte všechny potřebné doklady k řízení vozidla" jsem odevzdal malý techničák, řidičák a zelenou kartu. Na to následovalo: A ještě občanku!!! Na to jsem mu kontroval, že mu dle silničního zákona stačí řidičák.

Přešlap č. 1, kdy mi odvětil: Nestačí, dle zákona mám nárok i na ní. Usmál jsem se, řekl jsem, že dle silničního určitě nemá, ale když po ní tak touží, tak mu ji dám. Odpověď: Není pravda, dle zákona na ní právo mám. Následovala oblíbená věta: Alkohol před jízdou byl? Opět jsem se usmál a jenom odvětil, že dle interního metodického pokynu PČR, se na to ptát nesmí ale že ne, alkohol nebyl. Na to jsem si vyslechl, že jsem arogantní a že se nemám ničemu smát. Výsledek zkoušky mi ani neukázali ale jeden z nich mlčky podotkl, že jako smůla, nic. :-D To jsem se zase začal smát ale tím jsem si podepsal ortel s tím, že mě proklepnou od shora dolů. Následovala otázka, kam pospícham, že za mnou jeli s majáky 120 km/h a nemohli mě dohnat. Asi jsem opravdu arogatní ale opět jsem se začal smát, jelikož jsem jel ve městě a jel jsem opravdu 50 km/h!!! (Znáte to, byl večer a celkově ten provoz vždy vypadá, že je rychlejší než normálně). Kluci asi zaspali na startu a potom točili auto co to dalo. Když jsem zastavoval, tak jsem myslel, že to neubrzdí a budu ho mít v kufru.

Přešlap č. 2, PČR změnila důvod zastavení a najednou si nárokovala další věci. Měl jsem otevřít kufru a podrobit ho kontrole. Na mou výzvu, že nejsou splněny zákonné podmínky, mi bylo odpovězeno, že byly, protože dle zákona můžou!!! Ano, můžete ale musí být splněné zákonné podmínky!!! Srát na ně kámo, já jsem policajt a prostě dělej co Ti říkám. Já můžu, co chci!!! Nesouhlasil jsem ale druhý vybalil, že chce vidět povinnou výbavu. No co už, mám ji v kufru, tak vám to chlapci ukážu při jednom. Opět jsem se smál, ale už ne z pobavení, ale z té demence. Výbava OK ale ať mu podám tu lékarničku. Tak jsem ji vzal, otočil jsem se k němu a podal mu ji.

Přešlap č. 3: Dostal jsem napomenutí, že ještě jeden prudký pohyb a bude na mě muset použít donucovací prostředky!!! To už jsem se jako nesmál, ale tupě na něho koukal, jestli to myslí vážně. Na mou otázku: To myslíte vážně? Jsem dostal odpověď: ANO!!! Následovalo předávaní lékarničky z ruky do ruky s tím, že je asi prošla. Na to jsem mu kontroval, že nemůže být prošla, když auto je staré 3/4 roku a lékarnička je pořízena s vozidlem. Třetí chlapec prohlásil, že je to jenom datum výroby. Lékarnička vrácená a dostal jsem kázaní, že jsem arogantní a že když se na něco ptá, tak já odpovídám a arogantně se nesměji a že jako nakonec ať jedu. Na to jsem mu odvětil, že mě při provádění úkonu ani jednou dle zákona NEPOUČIL o mých právech, například nevypovídat a dopustil porušení zákona. Že se směji tomu, že sami porušují zákon ale mě buzeruji kvůli vykonstruovaných obvinění. Než jsem to dopověděl, tak už kluci seděli v autě a ani jsem si nestihl říct o "potvrzení o provedeném úkonu". Opět se mi potvrdilo, že v PČR jsou hošánci, co si chcou pohladit ego a mají ve svých rukou mocenský nástroj.  Nehážu všechny od policie do jednoho pytle, musím říct, že nějaké naše setkání byla v pohodě a dle předpisů ale vždy mě nasere tenhle typ kovbojů, co si leští ego na tom, že prostě můžou a ještě se dopouští protiprávního jednání. Jenom mě sere, že jsem chtěl zapnout na začátku kontroly nahrávání na mobilu, ale měl jsem plnou paměť a telefon rezignoval. To by byla stížnost jak vyšitá.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: .qoyi 04 Listopadu 2017, 11:02:53
... vítejte na 30kmph, kde přispěvatelé mají stejné nebo obdobné zážitky. Jinde by vám to nevěřili a navíc byste byl za arogantního idiota.  :)
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: opas 04 Listopadu 2017, 11:21:08
Tohle bych označil jako nevýhodu mladších řidičů. Mladý policajt si na nich zkouší ego.

Mně stačí se s nimi nebavit. To že je mladý policajt staršímu řidiči u prdele je sice asi stresuje ale je to takový normální. Pak si to holt žehlí na těch mladších řidičích.

Působení času se v některých ohledech nahradit nedá :-)
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: qqvvmm 04 Listopadu 2017, 11:41:14
No hlavní kápo byl tak možná o tři rok starší, než já. Druhý asi stejně starý a třetí byl mlaďoch podle mě v zaučení. Ten stál úplně stranou.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: t4455 04 Listopadu 2017, 13:01:11
Přistoupil jste na jejich hru a bavil jste se s nimi o něčem co nemá smysl.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: qqvvmm 04 Listopadu 2017, 15:50:41
Máte pravdu, většinou se snažím praktikovat, že se s nima nebavím nad nutnou mez. A to jsem jim na plno otázek neodpověděl a nijak nereagoval. Ten den jsem zrovna neměl dobrý a už jejich egoistický nástup způsobil, že jsem si neodpustil na začátku dvě poznámky k jejich "výkonu". Nicméně minimálně musíte kontrovat vždy na reakci, že chcou po Vás OP. Odpověď "nedám", prostě nestačí a jsou schopní Vás kvůli tomu i předvést na stanici. Upřímně nevím, zda trvat na tom, že jim OP nedám, když ji mám stejně u sebe. Akorát tím spustím celý proces typu, že jsem "pirát silnic" a následuje kompletní kontrola. Sere mě to akorát z hlediska toho, že to neví a buzeruji. I tak to ale nic nemění na věci, že jejich přešlapy byly tristní a ten konec bych si stejně neodpustil. Hra nebo nehra, oni jsou nakonec z obou stran Ti, kdo porušil nějaký zákon.   
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: fu 04 Listopadu 2017, 18:15:18
Upřímně nevím, zda trvat na tom, že jim OP nedám, když ji mám stejně u sebe.
Bezne jim ho nedavam i kdyz ho mam u sebe, pak nasleduje obvykle procedura identifikace na obvodnim oddeleni - coz obvykle zamestnate 3x a  vice idiotu, kteri se pak nemohou venovat necemu jinemu.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: Mesec 04 Listopadu 2017, 21:17:51
Gratulace, dobrý přístup.  ;)
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: ryuu 06 Listopadu 2017, 00:19:36
Nespada tohle bohuzel pod takove to: "Pokud vyzva neni zjevne excesivni, je povinnosti obcana se ji podrobit a pripadne teprve nasledne si na ni muze stezovat"?
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: Jan Novák 06 Listopadu 2017, 11:40:42
Upřímně nevím, zda trvat na tom, že jim OP nedám, když ji mám stejně u sebe.
Bezne jim ho nedavam i kdyz ho mam u sebe, pak nasleduje obvykle procedura identifikace na obvodnim oddeleni - coz obvykle zamestnate 3x a  vice idiotu, kteri se pak nemohou venovat necemu jinemu.

Prokázáním totožnosti se rozumí prokázání jména, popřípadě jmen, příjmení, data narození a v případě potřeby také adresy místa trvalého pobytu, adresy místa pobytu nebo adresy bydliště v zahraničí, rodného čísla a státní příslušnosti. Rozsah a způsob zjišťování osobních údajů musí být přiměřené účelu zjišťování totožnosti.

Chtějí ho skoro vždycky, ale nikdy na něm nebazírovali. Koneckonců od toho mají v autě internety a všecky ty fízlí databáze.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: gumidos 06 Listopadu 2017, 17:00:28
Po obvyklém "Dobrý den, rutinní silniční kontrola dokladů. Předložte všechny potřebné doklady k řízení vozidla" jsem odevzdal malý techničák, řidičák a zelenou kartu. Na to následovalo: A ještě občanku!!! Na to jsem mu kontroval, že mu dle silničního zákona stačí řidičák.
Ustanovení § 6(7) zákona 361/2000
(7) Řidič motorového vozidla musí mít při řízení u sebe
a) řidičský průkaz,
b) osvědčení o registraci vozidla podle zvláštního právního předpisu2),
c) průkaz profesní způsobilosti řidiče nebo obdobný doklad vydaný jiným členským státem nebo Švýcarskou konfederací, vztahuje-li se na něj § 3 odst. 4; to neplatí, má-li záznam o profesní způsobilosti v řidičském průkazu,
d) doklad o zdravotní způsobilosti, pokud jde o řidiče podle § 87 odst. 3.
Takže OP mezi "povinnými doklady" není. Odpověď fízlovi - nemám. Kufr otevřu, protože to mohou požadovat. Zásadně nic do ruky nepodávám - tady to leží, můžete nahlédnout, ale na nic nesahejte. Rezervu jako povinnou výbavu taky podávat nemusím. Zatím nikdy fizl neřekl ani popel. Diskusí s fízlem jste a) ničeho nedosáhl, protože fízl... b) přesvědčil se o uvažování fízla a c) přesvědčil se o pravidlu nutnosti zcela minimální  komunikace, nejlépe jednoslovné. Nic nenasere fízla více, než když ho máte u prdele - ale vy jste byl nasrán, takže jste je potěšil.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: qqvvmm 07 Listopadu 2017, 09:02:29
A teď mi řekněte, zda mám pravdu. Pokud mě zastaví s tím, že se jedná o "rutinní silniční kontrolu dokladů" a potom mi řekne, že chce vidět kufru s tím, že např. pátrají po předmětech pocházejících z trestné činnosti či s nimi souvisejících. Tedy udal podmínku k tomu, že mu musím ukázat kufr. Jenže podle mě se už jedná o změnu důvodu zastavení a tím pádem porušuji zákon o policii, konkrétně § 11, odstavec c. Aby mohl prohledat kufru, tak by mi měl tento zákonný důvod oznámit již na začátku "kontroly" a ne v jejím průběhu jako projev buzerace. Mám pravdu nebo ne? Když chce vidět kufr a není schopen ani udat důvod, tak je to jasné ale zajímá mě právě tato situace. Díky.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: gumidos 07 Listopadu 2017, 09:49:19
Pokud mě zastaví s tím, že se jedná o "rutinní silniční kontrolu dokladů" a potom mi řekne, že chce vidět kufru s tím, že např. pátrají po předmětech pocházejících z trestné činnosti či s nimi souvisejících.
Zákon o policii
§ 42
Zastavení a prohlídka dopravního prostředku
(1) Policista je oprávněn zastavit dopravní prostředek a provést jeho prohlídku,
a) pronásleduje-li pachatele úmyslného trestného činu, nebo
b) pátrá-li po pachateli úmyslného trestného činu nebo po věcech z takového trestného činu pocházejících anebo s takovým trestným činem souvisejících,
má-li důvodné podezření, že se v dopravním prostředku takový pachatel nebo věci nachází.
...
(3) Policista je oprávněn zastavit dopravní prostředek a provést jeho prohlídku, pátrá-li po
a) osobách hledaných, pohřešovaných nebo protiprávně se zdržujících na území České republiky,
b) zbraních, střelivu, výbušninách, omamných a psychotropních látkách a jedech, nebo
c) věcech pocházejících z trestné činnosti anebo souvisejících s trestnou činností,
má-li důvodné podezření, že se v dopravním prostředku taková osoba nebo věc nachází.
...
(6) Policista je oprávněn za účelem provedení prohlídky dopravní prostředek otevřít nebo jiným způsobem si do něj zjednat přístup, v případě nutnosti i za použití síly.

Vycházejte z toho, že fízl si nevyloží zákon jako zmocnění k provedení dejme tomu logického úkonu - tedy např. hledání drog, či zbraní či uprchlého zločince. Fízl si zásadně vykládá zákon tak, že aniž by něco z výše uvedeného opravdu hledal, má zmocnění vás prudit. A nepochybně mozkovým myšlením vymyslí, že při kontrole dokladů jste mu najednou začal připomínat zločince obchodujícího  s trávou a následně provedl prohlídku....
Zkuste spíše z jeho show udělat svojí show a projevit až neuvěřitelnou pomalost a nepochopení jím požadovaných úkonů.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: SimSon 07 Listopadu 2017, 15:49:12
Kdyz policajt zacne prudit, obvykle pomaha vyndat mobil a vsechno natacet. Taky nahlas zopakovat svoje namitky (s tim ze si na nej budete pozdeji stezovat), aby ste je mel na zaznamu.

Jednou mi policajt vyhrozoval ze kdyz neprestanu natacet, mobil mi sebere. Kdyz sem mu rekl ze muj mobil odesila video po mobilni siti rovnou do cloudu, tudiz videozaznam budu mit i kdyby mi smartfoun rozmlatil (vcetne jeho vyhrozovani ze to udela), velice rychle vymekl. Doporucuju na to nakou vhodnou apku, ktera to dela (treba "mobile witness")...
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: qqvvmm 07 Listopadu 2017, 18:28:09
Nahrávat jsem chtěl ale jak jsem se již zmínil v úvodu vlákna, tak jsem měl plnou paměť a telefon rezignoval.  :(
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: paty 07 Listopadu 2017, 23:48:13
Kdyz policajt zacne prudit, obvykle pomaha vyndat mobil a vsechno natacet. Taky nahlas zopakovat svoje namitky (s tim ze si na nej budete pozdeji stezovat), aby ste je mel na zaznamu.

Jednou mi policajt vyhrozoval ze kdyz neprestanu natacet, mobil mi sebere. Kdyz sem mu rekl ze muj mobil odesila video po mobilni siti rovnou do cloudu, tudiz videozaznam budu mit i kdyby mi smartfoun rozmlatil (vcetne jeho vyhrozovani ze to udela), velice rychle vymekl. Doporucuju na to nakou vhodnou apku, ktera to dela (treba "mobile witness")...
Na tohle stačí Google fotky, ale odesílat začnou až po ukončení nahrávání, takže to chce stihnout zastavit natáčení než ho zabaví a telefon se záznamem "se ztratí".

Sám Google fotky používám, ale čistě pro svůj klid v duši (záloha).
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: Mike 08 Listopadu 2017, 00:32:21
taková "debilní" otázka
musí uživatel motorového vozidla umět otevřít zavazadlový prostor ?
a smí tak případně příslušník učinit sám ?
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: .qoyi 08 Listopadu 2017, 00:48:09
taková "debilní" otázka
musí uživatel motorového vozidla umět otevřít zavazadlový prostor ?
a smí tak případně příslušník učinit sám ?

A co třeba závada zamykání? Resp. jim to vůbec neodemknout a tvrdit že je sai v hajzlu zámek. Ale pak se půjde pro povinnou výbavu přes zadní sedačky.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: gumidos 08 Listopadu 2017, 09:14:12
Nepatří to úplně k věci, ale je to vypovídající o myšlení fízla.
Poměrně dobře popsaný příběh je zde:
http://paragraphos.pecina.cz/search/label/Jan%20Vyvial - včetně výpovědi fízla.
Stručně - fízl mlátil do lidí protože proč? Protože "může" a protože chce. Procesu s údajným pachatelem se účastnil jako chudák poškozený. Přišlo mu naprosto přirozené lhát o celé situaci tak, aby obžalovanému přitížil. GIBS - a to je důležité sdělit, nespatřila v jeho jednání ničeho závadného. 
Následně u soudu zcela opačný závěr - bohudík.   
https://www.novinky.cz/krimi/454304-policista-pri-demonstraci-boxoval-do-lidi-museli-ho-zklidnit-kolegove-vyslo-najevo-u-soudu.html

Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: qqvvmm 08 Listopadu 2017, 09:32:09
taková "debilní" otázka
musí uživatel motorového vozidla umět otevřít zavazadlový prostor ?
a smí tak případně příslušník učinit sám ?

A co třeba závada zamykání? Resp. jim to vůbec neodemknout a tvrdit že je sai v hajzlu zámek. Ale pak se půjde pro povinnou výbavu přes zadní sedačky.

Už to tu je vypsané na předešlé stránce, viz zákon o policii, § 42

...
(6) Policista je oprávněn za účelem provedení prohlídky dopravní prostředek otevřít nebo jiným způsobem si do něj zjednat přístup, v případě nutnosti i za použití síly.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: SimSon 08 Listopadu 2017, 11:03:44
taková "debilní" otázka
musí uživatel motorového vozidla umět otevřít zavazadlový prostor ?
a smí tak případně příslušník učinit sám ?
Neznam zadnej zakon, kterej by ridici ukladal povinnost znat jak se otevira zavazadlovej prostor. Tudiz ridic vozidla to nemusi umet. Policista ho samozrejme muze otevrit sam...
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: Behemot 08 Listopadu 2017, 12:55:19
Musíte mít povinnou výbavu k dispozici, tvrdit, že je v zamčeným kufru, kam se nedostanete, dosahuje argumentační úrovně výše popsaných opicistů.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: 2M 08 Listopadu 2017, 13:23:35
Zavazadlový prostor asi umět otevřít nemusíte, ale máte povinnost předložit povinnou výbavu ke kontrole.

Když povinná výbava je někde kam se neumíte dostat tak to splňuje formální i materiální znak přestupku.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: Behemot 08 Listopadu 2017, 13:26:20
A hlavně zájem chráněný zákonem je to mít a moct použít když to bude nutný. Na předkládání sere pes, ale v zamklým kufru je to platný asi jako to nemít vůbec, že.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: 2M 08 Listopadu 2017, 13:36:22
Behemot: To jsem přesně myslel tím že byl naplněn i materiální znak přestupku.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: Behemot 08 Listopadu 2017, 13:48:56
No, radši už to specifikuju, pže argumentace orgánů (a poslední dobou i soudů) k materiálnímu znaku to posouvá někam do absurdna. Zájem tady je mít výbavu pro případ nečekané události k dispozici, ne něco o předkládání apod., ale mít ji tak nějak jako rozumně na dosah.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: SimSon 08 Listopadu 2017, 14:06:17
Zavazadlový prostor asi umět otevřít nemusíte, ale máte povinnost předložit povinnou výbavu ke kontrole.
Když povinná výbava je někde kam se neumíte dostat tak to splňuje formální i materiální znak přestupku.

To taky na mne jednou skousel jeden snazivej polda: Pry jak bych vymenil kolo, kdyz rikam ze nevim jak se vyndava rezerva! (nestacil mu pohled na ni, chtel abych ji vymontoval a polozil mu ji pred nos, cista buzerace)

Tak sem rekl ze bych volal asistencni sluzbu, vod toho ji mam. A jeste sem dodal, ze kdyz pockaji takovou pulhodinku, tak je privolam a pozadam aby tu rezervu kvuli nemu vyndaly. Nebo ze si pujdu precist navod k obsluze auta, a kdyz zjistim jak se to dela, tak tu rezervu vymontuju, ale muze to trvat jeste dyl. Policajt rudej vzteky po mne hodil papiry, zarval ze mam stesti protoze na mne nema naladu a odjel pryc...
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: Mike 08 Listopadu 2017, 23:47:29
byl to "obrazný" dotaz
krom trojúhelníku vozím vše na dosah
ale kdysi dávno takhle zkoušeli studovat motorový prostor
a vlastně stále zkoušejí, když jdou po HIDkách
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: éRooo 09 Listopadu 2017, 09:05:53
Mike: zrovna za patrani po hid-kach bych jim hodil petikorunu.. v aute to na silnici nema co delat, pouze to brutalne oslnuje, stejne nova moda ted jsou led-zarovky z aliexpressu. Jsou zkratka veci, ktere bych rad, aby fizlove kontrolovali a to dusledne, bohuzel to nedelaji a snazej se jen vybirat snadno prachy..
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: Behemot 09 Listopadu 2017, 09:32:11
Starý auta svítěj tak blbě, že je v noci skoro nebezpečný jezdit, kór když proti je to samej ten nafouklina s továrníma světlama co vypalujou jak světla na stadionu, tzn. oslnění z protisměru je tam skoro pokaždý. Nevidím vůbec žádnej problém v retrofitu něčeho, co trochu svítí, ostatně, plánuju to taky. Samozřejmě něco co má i mód pro dálky a jakž-takž to je fokusovaný jak má. Vypalováci si pak mj. vochutnaj vlastní meducínu.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: qqvvmm 09 Listopadu 2017, 10:55:27
Bohužel všechny přestavby postrádají automatické výškové nastavení, a to je hlavní důvod, proč "vypalují" oči a oslňuji. Taky jsem proti těmto přestavbám, jelikož když míjím někoho s touhle prasárnou, tak vlastně 5 s ani nevím, kudy jedu. Mám auto s originálníma xenonama a musím říct, že když jedu proti autu, co je má také z výroby, tak mě vůbec neoslní. Výjimku tvoří nějaké SUVečka. Moje první auto byla Octavia I, ještě s těmi žebrovanými světly a tam se mi osvědčil OSRAM Night breaker. Zainvestujte do těchto žárovek, a ne do HID sady.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: .qoyi 09 Listopadu 2017, 10:56:56
Starý auta svítěj tak blbě, že je v noci skoro nebezpečný jezdit
Blbost x))
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: ViktorN 09 Listopadu 2017, 11:07:23
Problém je v tom, že ty tzv. Nightbreakery fungfují skvěle tak 3–4 měsíce, pak je z nich zase bludička a rychle odchází do křemíkového nebe. Vtip je v tom, že aby žárovka dosáhla při stejném příkonu vyšší svítivosti, výrobce zkrátí její vlákno, které pak svítí intenzivněji. Ovšem s tím souvisí další sekundární efekt. Vlákno dosahuje tak vyšší teploty a proto zrychluje své odpařování. Odpařené vlákno se napařuje na vnitřní povrch skla žárovky a tím zmenšuje propustnost skla. Navíc vlákno díky odpařování wolframu se ztenčuje a efekt vyšší svítivostí tím pádem odeznívá. Slabší vlákno je navíc náchylnější na otřesy a dříve praská.
Navíc je zde ještě další efekt — a to vyšší produkce UV části světla, která má pak lehce negativní vliv na plasty reflektoru, o vyšší teplotě samotné žárovky ani nemluvě.

Ano, logickou náhradou se zdají býti LEDky. Ovšem pokud pominu absenci homologace reflektorů pro tento typ žárovek (a tedy bohužel úspěšnou záminku k buzeraci ze strany PaCHů a úřadů), tak hlavním problémem jest následující: nevyhovující spektrum světla. Zatímco u halogenek (popřípadě xenonů) je spektrum světla plné a spojité, LED světlo má charakteristiku spíše čárovou, to znamená zpravidla 3–5 maximální peaky, nějaké ty sekundární „zázněje“ a to je vše. To znamená ve svém důsledku sice intenzivní, zato však „jalové světlo“ a nižší citlivost řidičova oka na některé barvy, nižší pozorovací kontrast a pod. Další nevýhodou může být chlazení — v případě nekvalitně odvedeného zbytkového tepla z LED čipů rychle klesá světelný výkon (trvale).
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: Behemot 09 Listopadu 2017, 11:10:30
Blbost x))
Zas další věštec co to ví líp než já kterej s tím jezdím :D

ViktorN: nic takovýho jsem s NB nepozoroval, odešly pak rázově když umřel regulátor na alternátoru…no, to byla taky příhoda…horší je, že jsou docela teplý, já teda vidím líp se studenejma, ostatně, denní světlo taky není žlutý. Henty Philips extreme mají ještě větší svítivost, ale ta teplota je otřesná.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: ViktorN 09 Listopadu 2017, 11:19:09
Behemot: hm, u mě odcházely tak do půl roku. A po 2–3 měsících to už byly bludičky. Konec konců — přímo výrobce udává „testovanou“ životnost (to znamená bez otřesů z našïch tankodromů) 150–300 hodin.

PS: no, rozptýlené denní světlo má v našich končinách průměrnou chromatickou teplotu okolo 5200 K. Ráno a večer pak mezi 3200–4800 K. Samotný východ/západ slunce až 2800 K…
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: Behemot 09 Listopadu 2017, 11:22:32
No já s nima taky svítim jen po tmě, že, vypalovat to tam ve dne je krapet zbytečný. Mám obrysovky předrátovaný na denní svícení, opicajti s tím snad nikdy nijak vážně neprudili, jen na východní Ukrajině (Vysočina a dál) na mě všichni blikaj jak kokoti, nechápu…
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: éRooo 09 Listopadu 2017, 15:27:19
Je pravda, ze starsi auta svitej hure, ja sem zvykly na nove bixenony a nedavno jsem jel se starou a3.. sviti podstatne hure nez kdyz sem s ni jel treba pred rokem, ale tim ze tam date vykonne zarovly mebo jiny zdroj svetla nic nevyresite. Je potreba si uvedomit, proc to spatne sviti a divid je treba jiz vypalena parabola zrala na renovaci, nebo jiz od vyroby spatna geometrie svetla a nejhorsi je kombinace obojiho.. lepsi zarovky pak budou spis jen placebo nebo velmi docasny efekt..  zacnete novou parabolou/celym original svetlem, nebo si kupte lepsi auto a neoslnujte ostatni nehomologovanyma svetlama z ciny, ktere kdyz budou hodne spatne vyrobene, muzou zapricinit az dokonce pozar auta..pak si budete muset koupit stejne jiny a pritom stacilo investovat do spravne soucastky :)))
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: Behemot 09 Listopadu 2017, 16:30:41
Nový světlo je stejně na hovno, jako starý, lepší se nedělaly ani když to bylo podporovaný, natož dneska, když automobilka neexistuje. No a ty LED reflektory mají parabolu svou vlastní, vkládá se to jako vložka místo původní patice a žárovky, zbytek světla je naprosto inertní. Ostatně tak jako jsou mnohý ty moderní světla v novějších autech taky jen optickej balast na úzkej zdroj světla uvnitř nich.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: t4455 09 Listopadu 2017, 17:50:22
S novými světly z výroby nemám problém, snad jen někde na horizontu je to nepříjemný. Problém mám s mentálama co si sami vyměňujou žárovku takovým způsobem že ji nasaděj špatně a je z toho trvalý dálkový světlo, mistři jsou na to dodávkáři. Celodenní svícení bych zrušil. I v tunelech jezdím na denní svícení. No a retardi se zaplýma předníma mlhovkama a parkovačkama to už je diagnoza.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: Behemot 09 Listopadu 2017, 17:57:02
U dodávek to asi bude hlavně tím, že jako všude jinde se tam po 10+ letech vyserou táhla/motorky na výškově stavění (a nikdo randál, co si za to řekne servis, za takovou pitomost neřeší) a na rozdíl od osobáků se tam ovšem zatížení náprav klidně změní několikrát denně o hodně moc.

Ideální to nebude nikdy, rozdíl mezi posezem v mé popelnici a pak sedanem, kde si přijdu jak když lehám do hrobu, je klidně půl-třičtvrtě výškovýho metru. Některý roadstery seděj eště víc na zemi. Dodáfka to voslní dycky, protože prostě tam člověk sedí někde hluboko pod úrovní těch světel na dodáfce (neřku-li náklaďáku), že.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: Mesec 09 Listopadu 2017, 19:49:12
Když už je řeč o žárovkách, tak používal jsem na poslední Felicii i Fabii Osram cool Blue Intense , které mají takové krásné modro-žluté světlo a je to pokrok oproti klasickým žlutým bludičkám. Utrácet za Night Breakery a nebo Racery se mi už nechtělo, navíc účinky těchto žárovek využívám pouze říjen-březen, jelikož drtivá většina cest je za tmy.

Na Feldě byly H4 a vydržely mi asi dva roky. Na Fabii mám H7 asi čtvrtý měsíc a zatím drží, i když uznávám že u Fabie nepozoruji až takový velký rozdíl oproti třeba Silverstarům nebo Cool Blue. U Felicie to už bylo citelně znát.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: Šmarjá Josef 09 Listopadu 2017, 20:01:13
Mám ledky a je to mazec jaxvina. Problém nastává, když jedu po dálnici a prší. Velké směrové tabule u dálnice odráží světlo zpátky, do toho mokrá vozovka a oslním klidně sám sebe. Zkoušet svítit před takovou tabulí dálkama, tak máte pocit, že za cedulí je NIC, hrana Zeměkoule, konec světa... Absolutní černo, protože tabule svítí jak prase. Prý je nová generace Led reflektorů ještě silnější  :o Kokůtky s HiD si dám k večeři  :P
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: ViktorN 09 Listopadu 2017, 20:31:35
mesec: no, modro-žluté světlo si dost dobře nedokážu představit. Žluté světlo má totiž chromatickou teplotu (pokud se nejedná vyloženě žluté přítomností sodíku, či žlutého filtru na skle žárovky — to by pak byla vyloženě prasárna) dejme tomu v rozmezí 2800–3500 K. Modré světlo má chromatickou teplotu nad 6000 K. Neexistuje, aby jedno světlo mělo dvě různé chromatické teploty.
Ledaže by docházelo k rozkladu světla někde mezi žárovkou a optikou reflektoru, to by ale znamenalo, že buď je zprasená žárovka a nebo reflektor (popřípadě obojí).

Šmarjá Josef: hele ale až to do Vás někdo napálí jen díky tomu, že jste ho oslnil, tak mu to nevyčítejte a zde právní pomoc nehledejte. 8)
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: Behemot 09 Listopadu 2017, 21:01:16
Možná že část žárovky svítí žlutě a část modře a neprolíná se to úplně dobře, tak je to vidět? Třeba ty španělský +50 % s vysokou teplotou co jsem měl nějakou dobu (koupeno s autem) měly modřenou špičku, dost velkej kus. Při pohledu do reflektoru to svítilo bíle, ale byl tam u středu modrej nádech.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: Mike 09 Listopadu 2017, 21:24:02
mám origo xenony - v jednom autě
ve druhym H4, ovšem tam sedim ten metr nad zemí

a potvrzuji, že odraz od cedulí - obzvlášť těch módních se žlutým rámečkem - je fakt značný

přes den na obou autech LED

nechci to zakřiknout, ale ty H4 tam jsou určitě 7-8let... ( tedy cca. 150tkm )
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: ViktorN 09 Listopadu 2017, 22:41:03
Možná že část žárovky svítí žlutě a část modře a neprolíná se to úplně dobře… …měly modřenou špičku…Při pohledu do reflektoru to svítilo bíle, ale byl tam u středu modrej nádech.

Jo, to pak jo, protože barva světla byla ovlivněna modrým filtrem (čepička). Proč tam ty modré čepičky vlastně dávají? Důvod je marketing, nic víc. A v reálu pak jen snížení propustnosti světla. Záměrem je pouze iluze studeného světla, tedy laciná imitace xenonů. Takže na jednu stranu zprasí žárovku, aby chvíli svítila víc a na druhou stranu větší svítivost utlumí modrým filtrem. Ale tunneři to rádi koupí… :-)

V podstatě co jsem prakticky zkoušel, tak víc než 20 % větší svítivost nemá valný význam. Do těch +20 % to beru jako fér (dobrý poměr svítivost:výdržnost). Ale samozřejmě bez modré čepičky… Pokud je náplní inertní xenon (krapet dražší, ale umožňuje o něco vyšší teplotu vlákna a zároveň i o něco málo delší životnost), pak bych to bral jako bonus, ale málokterý výrobce je natolik solidní, aby se o tom rozepisoval. Dá se to (někdy) zjistit z technických listů a pod. Ale většinou výrobce napíše blábol typu „s xenonovým efektem“, žárovku naplní pouze kryptonem či argonem, přidá trochu dusíku (aby to nebylo zas tak drahé) a sklo pak natře na modro a voila — máme tu kýžený xenonový efekt a za lidovou cenu!
Lehce teplejší světlo (tzn 3600–5000 K) mi vůbec nevadí, z principu — dávám přednost kvalitě…  ;)
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: Behemot 10 Listopadu 2017, 06:40:54
Jakákoli inertní atmosféra dost zpomaluje odpařování vlákna, ať už dusík, xenon, krypton, argon.

A ano, skutečně ty španělský svítily docela slušně, protože měly vyšší svítivost a zároveň normální barvu, ve které je něco vidět. Škoda že všechno s vyšší svítivostí už je teplejší. Ten filtr že by tam byl proto, aby odfiltroval část dole u červenýho spektra? :D
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: fu 10 Listopadu 2017, 07:43:56
Jakákoli inertní atmosféra dost zpomaluje odpařování vlákna, ať už dusík, xenon, krypton, argon.

A ja mel dojem, ze to je otazka horeni(neinertni) a tlaku(vyparovani)... asi spatna skola
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: ViktorN 10 Listopadu 2017, 10:28:56
Behemot: právě že vyšší teplota vlákna znamená studenější světlo. To znamená, že světlo takové žárovky je studenější, než obyčejné (či tzv. „longlife“ autožárovky). Ale není to vysloveně žluté či načervenalé světlo. Světlo je spíše prostě teplejší. Toto světlo člověk vnímá jako naprosto přirozené. Paradoxně příliš studené světlo se sice jeví (čistě subjektivně) jako — ehm*) — bělejší, ale co se týče nálady, tak může mít docela opačné důsledky (může víc unavovat).
Takže stručně a zjednodušeně napsáno — žárovka, která má v parametrech 3500—5000 K je pro lidské oko optimální. Což znamená velmi dobrý barevný kontrast, rovnoměrné a spojité spektrum, žádná únava očí. Jako alternativu bych uvedl xenony, ale ty už mají maximum v modré oblasti světla (a dost vysoký podíl UV, byť z velké části odfiltrovaný). Svítí sice velmi intenzivně, ale díky vysokému podílu modré části spektra (vč. neodfiltrovaného měkkého UV) už mohou (ale také nutně nemusí, záleží na věkové kategorii a celkové kondici) mít vliv na vyšší únavu řidiče…



*) asi tak jako obyčejný kancelářský papír se Vám jeví jako bílý. Ale on ve skutečnosti není bílý, ale modrý. Teprve v okamžiku, kdy vedle něj dáte skutečně neutrálně bílý papír, tak to vidíte že je modrý. A ten neutrálně bílý papír se ve srovnání s tím modrým zdá jako „žlutší“ a přitom je neutrální a nemá v sobě žádný podíl žluté barvy. Je to paradox a optický klam, kdy modrý papír se jeví jako bělejší (ač to vůbec není pravda). Ale lidé si přejí býti klamáni! A proto to tak funguje v žárovkách, v papírech, v látkách, v reklamě, v politice, …
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: macoch 10 Listopadu 2017, 10:44:38
Pánové, jste hodně off-topic.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: ViktorN 10 Listopadu 2017, 12:23:12
Pánové, jste hodně off-topic.

No tak to už je fakt hodně nažloutlé…  ;D
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: Behemot 10 Listopadu 2017, 15:11:53
Při vyšší teplotě je tam větší část modré až fialové složky. Podobnýho efektu ale dosáhnete právě filtrací delších vlnových délek aniž by bylo třeba hýbat se samotným zdrojem.

O moc každopádně nepřijdete, barví se ta špička, většina světla ale vyzařuje z vlákna do stran a to pak pošle parabola dopředu, špičkou toho neprochází tolik.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: Féna 11 Listopadu 2017, 17:41:24
Ja se musim pridat k tem, co by podobne domaci bastlire mlatili po hlave. Na jednoho, co to ma serizene +- pouzitelne pripada tak 20, co vypaluji oci.

A pozor, tohle pisu jako byvaly majitel auta, ktere opravdu notoricky spatne svitilo a opravdu jsem ani jednou neuvazoval tam nacpat takovou kravovinu. Pokud shanite normalni zarovku s vyssi svitivosti a ne uplne nemoznou zivotnostni, zkuste zarovky Trifa, oproti osramu stoji minimum a spis je clovek vymeni kvuli snizeni svitivosti, nez ze by se znicilo vlakno. BTW: ne, vysoce svitive zarovky opravu neprodukuji vic tepla, prikon je porad stejny, svetelny vykon vetsi, takze vyzarene teplo mensi. O paraboly tedy netreba mit strach.

Vsechna moje auta jsou relativne nizka, takze mi nezustava ani utajen problem SUV, ze serie ovsem nejvetsi peklo znamenaji adaptivni LED, ktere cloveku nejdriv vypali oci blikanim, nez se rozhodnou kterym smerem nebudou svitit a pak dostanete stejne plnou davku odrazem od silnice nebo cedule, coz je vec, kterou elektronika uz nehlida.

Na prasory s HID a LED kitama bez milosti poustim dalkove (s vyjimkou okamziku, kdy jede nekdo jiny kolem nich). Predevsim ve druhem aute, kde sice sviti jen halogeny, zato vsak z 6ti parabol, to doufam tem jelitum dojde. Nastesti se to postupne lepsi (nevim jestli dostavaji rozum, nebo si poridili auto, co normalne sviti).
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: Behemot 11 Listopadu 2017, 20:33:21
Tak to sem si asi blbě četl datasheet, kde nominálně 55W žárovky mají reálně příkon kolem 70 W :D
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: ViktorN 11 Listopadu 2017, 20:37:24
chjo, Féno. Kratší vlákno = vyšší teplota, v tom je ten vtip vyšší svítivosti. No a samozřejmě některé typy (které se holedbají více jak 100% navýšení světelného výkonu) mají, jak poznamenal kolega Behemot, i krapet vyšší příkon. Takže takový plastový reflektor pak může dokonce i beze slova sfajrovat (a že takových případů ale bylo!)…  8)
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: Féna 11 Listopadu 2017, 21:38:24
chjo, Féno. Kratší vlákno = vyšší teplota, v tom je ten vtip vyšší svítivosti. No a samozřejmě některé typy (které se holedbají více jak 100% navýšení světelného výkonu) mají, jak poznamenal kolega Behemot, i krapet vyšší příkon. Takže takový plastový reflektor pak může dokonce i beze slova sfajrovat (a že takových případů ale bylo!)…  8)
Priznam se, ze jsem nikde nenarazil na to, ze by se nekde testoval realny prikon zarovky, pokud se to opravdu realne prekracuje, tak v tom pripade jsem zticha. Jinak, bavil jsem se o celkovem vyrazenem teple, ne o teplote vlakna. A co jsem narazil na experty se znicenejma svetlama, vzdy v tom hraly roli 100W zarovky, pripadne noname sunty za 30Kc, alternativne pak kombinace obojiho.
Název: Re:PČR Havířov
Přispěvatel: Behemot 12 Listopadu 2017, 08:49:01

Já teda nevim co furt máte s kratším vláknem, řešit se to dá jinými způsoby. Ste to měřil?

Každopádně taky při vyšší teplotě je vyšší účinnost, pže to září víc v kratších viditelných i neviditelných délkách poměrně k infračervenému záření. Absolutně je tepla pořád víc, ale ne o tolik, jak by se zdálo kdyby to mělo lineární charakteristiku.


omlouvám se za zásah do příspěvku, ale nerad bych to tu nějak rozváděl a tak jsem si dovolil poslati odpověď v soukromé zprávě