Berserk: Když jsem se o to naposledy zajímal, tak mi přišlo, že pouze uznávaný el. podpis jako prerekvizita pro získání "národní identity" nestačí. Není to přímo identifikační prostředek, a letmým prozkoumáním podmínek těch stávajících je úspěšné ztotožnění vždy vázáno buď na návštěvu CzechPointu, nebo na nějakou už existující identifikaci (např. už zřízený přístup do ISDS, do bankovnictví ...).
Před vystavením a získáním certifikátu pro uznávaný el. podpis sice taky muselo dojít ke ztotožnění jeho držitele (se srovnatelně přísnými podmínkami, jako u jednotlivých identifikačních prostředků dle zák. 250/2017 Sb.), takže v obecné rovině nelze vyloučit, že by nějaká ať už přímá, či nepřímá (skrz existující identifikační prostředek) cesta k identifikátoru přes prokázání schopnosti jménem dané osoby elektronicky podepisovat vedla, ale AFAIK to v současnosti nelze.
Jinak pokud jde o tu DS zřízenou v souvislosti s využitím NAI, tak tu lze vypnout (znepřístupněná DS je prakticky totéž co žádná DS). Nekoukal jsem, jestli ve vyhlášené verzi DEPO opravili legislativně zmetkovité formulace vyvolávající pochybnost o odlišném režimu DS zřízené na žádost a ex lege, opatrní jedinci by si to mohli pojistit získáním DS na žádost a jejím následným znepřístupněním ještě za účinnosti stávající úpravy.
Horší to asi budou mít třeba OSVČ, kterým, jestli se něco nezměnilo, měla být DS_PFO zřízena ze zákona podobně jako většině stávajících PO, a nepůjde ji vypnout. Režim vůči OVM elektronicky, od OVM papír, tak bude možné aplikovat už jen selektivně na věci nesouvisející s podnikáním, a vzhledem k pochybnostem jak o tom, co patří do které DS, tak o tom, jaké vlastně nedodržení zákonného postupu má následky, bude asi pragmatičtější kapitulovat a pořídit si i DS_FO dobrovolně - když už mi ten jeden typ DS stát násilím vnutil, abych z toho měl alespoň nějakou reálnou výhodu.