30kmhcz

Tisk, média, internet => Zajímavé články z internetu => Téma založeno: yyz9a1 07 Března 2019, 08:25:50

Název: Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: yyz9a1 07 Března 2019, 08:25:50
EU je sice cpe do aut horem dolem, ale pořád je to kus blbé elektroniky řízený souborem jedniček a nul, který na prostě řidiče nenahradí. Ale někdy ho vyřadí...

http://www.autoforum.cz/zajimavosti/i-cykliste-uz-tvrde-poznali-co-vsechno-vam-dnes-nedovoli-delat-moderni-auta/

Zajímalo by mne kdo by byl na vině stát se to v provozu. Jasně, pasažér nemá co čouhat z okna, ale klidne tam mohl blemcat gumicuk nebo kus nákladu... Tady by to byl asi cyklista - nedodržel bezp. vzdálenost. Stát se to ale těsně po předjetí, je to klasické vybrždění. Se kterým nemohl řidič nid dělat.

Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: Ftipalek 07 Března 2019, 09:25:47
By mě zajímalo, co by ten systém prováděl, kdyby měl tu kameru přelepenou černou tejpou. :D Nenechal by auto vůbec rozjet? :D
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: Dýkej 07 Března 2019, 10:02:50
Ono to jde vypnout, ale je to v principu dobrá věc. 1x za 3 měsíce mě to sice poleká když to šlápne na brzdu a není to třeba (tak moc jak to udělá)  ale jednou už mi to zachránilo řiť. Vběhl pes pod kola a než sem si vubec uvědomil co se děje už jsem stál

V krizové situaci to asi opravdu umí zachránit život či zdraví chodci.
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: Ftipalek 07 Března 2019, 11:15:01
O tom nepochybuju, ale pokud proti mě poletí urvaný plakát, tak bych ho radši trefil, než aby mě někdo trefil. Podle té vlajky hádám, že to funguje (aspoň u Koleosu) jen podle kamery a ne ve spolupráci s dalšími senory. Ale možná záleží na ceně vozidla.
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: tarmara 07 Března 2019, 12:55:21
Docela by mě zajímaly právní následky "automatického vybrždění" na dálnici, když mi asistent dupne na brzdy protože mi před kamerou prolítne plakát nebo holub.... V řídící jednotce bude asi zaznamenáno...
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: opas 07 Března 2019, 13:39:46
Žádné nejsou. Auta vzadu mají povinnost držet odstup pro případ náhlého zpomalení.
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: František Dobrota 07 Března 2019, 14:47:19
Mam adaptivni tempomat s radarovou hlavou a na dalnici to uplne terno neni... Nebo jinak, kdyz jedu s "davem" je to super, ale v rychlostech okolo 160kmh a vic pokud mne nekdo vjede do "meho" pruhu, jde automaticky pomerne silne na brzdy. Pokud budu mit za zadkem stihace, mam ho v kufru, protoze nebude ocekavat ze mu to nekdo v takove rychlosti na tvrdaka zaslapne. Tady bych uvital moznost prepnuti na obycejny, ale neni to mozne. Novejsi modely jiz maji moznost uzivatelskeho vyrazeni radaroveho cidla.

A automobilce s tim divnym logem neduveruju, umi syry, vino, ale auta jim moc nejdou -) Mel jsem obcas tu cest ridit Kango a Clio, nevim ktery z nich byla vetsi plecka, obe byly katastrofa a tragedie.
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: Caroprd111 07 Března 2019, 20:07:49


Mam adaptivni tempomat s radarovou hlavou a na dalnici to uplne terno neni... .
O jaké auto jde?
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: Behemot 07 Března 2019, 22:47:24
Žádné nejsou. Auta vzadu mají povinnost držet odstup pro případ náhlého zpomalení.
Řidič nesmí neočekávaně bezdůvodně měnit rychlost nebo směr jízdy. Že tam má nějakou píčí škatuli co si dělá co chce není žádnej validní důvod.
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: Ftipalek 07 Března 2019, 23:18:18
Zajímalo by mě, jestli existuje auto, který má asistenty konfigurovatelný. Nastavit si rámcově pásma, kdy asistent je off a kdy mi do řízení může kecat. Třeba podle rychlosti... při parkování v garáži ať to klidně zahamtne na plno, abych nenarval vrata. Ale ať mi do toho při kilo-pade nehrabe... Ale to by EU asi nepovolila...  ;D
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: opas 08 Března 2019, 10:25:13
Řidič nesmí neočekávaně bezdůvodně měnit rychlost nebo směr jízdy. Že tam má nějakou píčí škatuli co si dělá co chce není žádnej validní důvod.
[/quote]

Však taky řidič nic nedělal... "Řidič nesmí" se nevztahuje na asistenty, protože celkem logicky nejde o projev vůle řidiče.
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: Neridic 08 Března 2019, 10:44:30
(2) Řidič nesmí

a) snížit náhle rychlost jízdy nebo náhle zastavit, pokud to nevyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích,

... a i krabice brzdi, protoze to vyzaduje bezpecnost.
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: medved 08 Března 2019, 11:30:24
Neridic> Jako treba ze mu proleti nejaky motejl nebo vogel pred kamerou a krabice to kvuli bezpecnosti zadupne? Kvuli bezpecnosti toho motyla? Nejvetsi problem tech asistentu je prave v tom, ze nedokazi posoudit kdy je lepsi trefit ptaka, kdy je lepsi se zkusit vyhnout, kdy je lepsi to natvrdo zaslapnout a kdy je lepsi se zaprit do volantu a sundat divoke prase.V tom ridice jeste dlouho (osobne si myslim ze nikdy) zadna elektronika nenahradi. A dobroserove na ruznych urovnich tohle proste nechteji chapat.
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: Spocklw 08 Března 2019, 11:52:23
Jo, uvidíme co za srandu bude na podzim, až zafouká a okolo silnice bude lítat listí.
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: swenak 08 Března 2019, 11:54:03
Jenom bych to upravil, že to nenahradí některé řidiče. Nemalou část řidičů to již nahradit umí, protože jinou reakci, než brzda + možná zatočení volantem někam, neznají.
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: yyz9a1 08 Března 2019, 11:59:25
Neridic> ...Nejvetsi problem tech asistentu je prave v tom, ze nedokazi posoudit kdy je lepsi trefit ptaka...
No to mne překvapilo. Blbej facebook pozna na fotce podle xichtu lidi a označí je, tahle fičura nepozna jesti ma před autem člověka, ptáka nebo letící igeliťák...
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: medved 08 Března 2019, 12:02:35
swenak> to je pravda, nechtel jsem se poustet do presunu k dalsimu problemu, tak jsem to zevseobecnil. V autoskole nam rikali: "Absolvovanim zkousky se z vas stane drzitel RO ... nikoli ridic. Ten se z vas stane az nabranim zkusenosti a vyjezdenim se. Z nekterych. Z tech ostatnich se ridic nestane nikdy" :-).
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: medved 08 Března 2019, 12:03:37
yyz9a1> mozna rychlost? Ten asistent ma na rozhodnuti zlomek sekundy.
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: Medojed 08 Března 2019, 12:33:17
yyz9a1: rychlost a spolehlivost. Pokud FB pozná správnou osobu v 60%, je to super. Pokud asistent v autě pozná překážku jen v 60%, je to problém. Jaký rozdíl je mezi letícím igelitem a člověkem v pláštěnce - za větru, v dešti a v podvečer, kamerou s upatlanou čočkou? Zpracování obrazu má svoje limity a zrovna tady dává smysl, aby se preferovala kvantita před kvalitou.

Když auto s takovým asistentem zastaví pře letícím igelitem a někdo mu vletí do kufru, je to asi omluvitelné. Když auto s asistentem rozprskne chodce, je to docela PR oříšek pro automobilku.
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: Ftipalek 08 Března 2019, 13:08:17
Ad absurdum: Myslím, že to bude stejně blbý PR pro automobilku i s igeliťákem a nabráním ze zadu v případě, že dojde k poranění krční páteře například. Pak bude třeba řešit otázku proč má člověk z vozidla dané automobilky poraněnou krční páteř a igeliťák přežil bez zranení.
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: lerion 08 Března 2019, 13:18:05
Jenom bych to upravil, že to nenahradí některé řidiče. Nemalou část řidičů to již nahradit umí, protože jinou reakci, než brzda + možná zatočení volantem někam, neznají.

Souhlasim, ale casto je nejaka reakce lepsi nez zadna. Nejvic me asi vydesilo, kdyz samoriditelne Volvo Uberu semlelo toho cyklistu a proste pokracovalo spokojene dal. Clovek se muze rozhodnout spatne nebo dobre. Ale neco udela. V tomhle pripade ale auto srazilo cyklistu (ktereho by dost mozna nevidel ani ridic) a nijak to neresilo a jelo dal.

Plne autonomnich vozu se podle me nedockame nasledujicich alespon 40 let. Ten vypocetni vykon, ktery by byl potreba, aby si auto poradilo s vetsinou kazdodennich situaci, to mnozstvi senzoru, co by bylo potreba...
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: Cecil 08 Března 2019, 13:37:59
Když auto s asistentem rozprskne chodce, je to docela PR oříšek pro automobilku.

Neplést asistenta s autonomním vozidlem. Když tedy nabere řidičem ovládané vozidlo chodce tak je na vině řidič. To že nezasáhl asistent asi nebude nikoho zajímat...

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk

Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: Medojed 08 Března 2019, 14:05:46
To že nezasáhl asistent asi nebude nikoho zajímat...

Bude to zajímat všechny, co už asistenta mají a všechny potenciální zákazníky.
Řidič bude do všech koutů světa křičet, jak spoléhal na asistenta, za který zaplatil, jak mu prodejce říkal, že je to bezpečné a jak je to must have feature.
Tzn. soud to oficiálně zajímat nebude. Pak se toho chytnou média, jak je chudák, jak zaplatil korporaci a má z toho problém. Nakonec "neovlivnitelný" soud možná couvne. A automobilka má problém.
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: Martin623 08 Března 2019, 14:32:50
Už dlouho mě nic tak nepobavilo, jak se tam ty pumpičkáři začali skládat za ten Renault. Škoda, jeli docela pomalu. Připomělo mi to scenu z filmu Maléry pana účetního.
Jinak asistent automatického vybrždění funguje u Renaultu na výbornou.
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: swenak 08 Března 2019, 15:40:30
To že nezasáhl asistent asi nebude nikoho zajímat...

Bude to zajímat všechny, co už asistenta mají a všechny potenciální zákazníky.
Řidič bude do všech koutů světa křičet, jak spoléhal na asistenta, za který zaplatil, jak mu prodejce říkal, že je to bezpečné a jak je to must have feature.
Tzn. soud to oficiálně zajímat nebude. Pak se toho chytnou média, jak je chudák, jak zaplatil korporaci a má z toho problém. Nakonec "neovlivnitelný" soud možná couvne. A automobilka má problém.

A proto se obecně (nevím, jestli správně) předpokládá, že více, než technický problém, bude autonomní řízení problém právní. Mimo jiné se snad očekává, že se budou automobilky pojišťovat pro tyto případy, aby šlo chyby SW, které skončí nehodou, nějak financovat.
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: swenak 11 Března 2019, 07:44:19
Sice se nejedná o auta, ale....


https://blisty.cz/art/94782-uz-druhy-nejmodernejsi-boeing-737-havaroval-je-problemem-interakce-pilota-s-automatikou.html
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: Jenyk 11 Března 2019, 12:27:36
Tohle IMHO vystihuje celý problém: "piloti, kteří si zvykli důvěřovat technologii, jsou v koncích, když najednou technologie přestane fungovat. Lidské reakce pak vedou ke katastrofě." Jen bych to ttrochu rozšířil - piloti lidé, kteří si zvykli důvěřovat technologii, jsou v koncích, když najednou technologie přestane fungovat nebo funguje jinak, než očekávají. Lidské reakce pak vedou ke katastrofě.

Jsem hodně zvědavý, jak bude tento rozpor nejen v rovině práva řešitelný. Musí totiž padnout odpověď na otázku: Kdo za tyto situace může? A na různé krizové situace není stejná odpověď.
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: ViktorN 11 Března 2019, 12:36:09
Janyk: kdo za to může? Dopadne to asi podobně jak v tom letectví. Pokud pilot (řidič) nepřežije, pak jednoznačně padne vina na něj, protože je v politickém zájmu, aby výrobce té technologie nadále vyráběl a dodával.
U toho boeingu to nakonec dopadne tak, že se provede svolávací oprava drobné závady pohonu vztlakových klapek a bude klid po pěšině. Docela mne děsí představa, že poslední boeingy jdou na dálku zcela ovládat bez vůle pilotů. Dokážu si představit opakování incidentu s korejskou aerolinkou nad Ruskem, až bude zapotřebí zase poupravit napětí mezi velmocemi…
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: Jenyk 11 Března 2019, 13:32:06
Uroven konspiracnich webu bych sem netahal. V oborech, kde jde realne a v realnem case o zivot (nejznamejsi jsou letectvi, kosmonautika a jaderna energetika, evidentne to brzy bude i autonomni doprava) se zatlouka hodne obtizne. Ne, ze by to neslo, ale ucastnici klepou na branu veznice a vedi to.

Takze, pokud si dovolim zaspekulovat, na piloty to hodi jen tezko, opravou klapek to nejpis neskonci a pokud vim, soucasna dopravni era zatim nejdou ovladat na dalku bez vule pilotu.
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: ViktorN 11 Března 2019, 15:28:11
Janyk: moment — no konspirací bych to nenazýval, to by bylo od Vás hodně laciné…  ;D Jinak boeing už to má vymyšlené, přímo ten systém nazýval „Boeing Uninterruptible Autopilot“. A že se něco zatlouká obtížně? Ale ale… :)
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: cyklista 12 Března 2019, 08:44:09
VN: podívejte se na akcie B., jak padají.
Za předpokladu, že obě nehody mají stejný důvod, ačkoliv ještě nebylo vyšetřeno lautr nic a pokud tedy B. s tím nic neudělá, tak za předpokladu platnosti této teorie budou padat letadla dál (co myslíte, jak dlouho?). Pokud s tím B. něco udělá, tak se to okamžitě objeví ve (veřejných) servisních manuálech a lidi se to dozví.
Už jste viděl záběry chemtrails, co rozprašujou ve vodě čluny?
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: motoosman 12 Března 2019, 09:19:21
Rasistický asistent.
https://www.novinky.cz/auto/clanek/autonomni-vozy-hur-rozpoznavaji-chodce-s-tmavsi-pleti-40273978

A tady připravená legislativa.
https://zdopravy.cz/mezi-poslance-miri-prvni-zakon-ktery-resi-provoz-samoriditelnych-aut-12269/
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: yyz9a1 12 Března 2019, 15:14:23
...U toho boeingu to nakonec dopadne tak, že se provede svolávací oprava drobné závady pohonu vztlakových klapek a bude klid po pěšině.…
No u letadel se nedělaj svolávačky jako u aut - ve stylu přivezte nám to na valínku do autorizovaného servisu a my to do zítra opravíme. Velké letecké společnosti mají své vlastní servisní centrum s autorizací a dostanou pokyn co a jak mají vyměnit, přeprogramovat...  ;)
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: ViktorN 12 Března 2019, 17:01:03
yyz9a1: to já vím, jen jsem doufal že to někdo nepochopí jinak, než tak jak to bylo myšleno — jako lehkou nadsázku.
Jen aktuálně — FAA vydal velmi kontraverzní prohlášení, že Boeing je v cajku, jen že by se měl vylepšit SW systém letové kontroly stroje. A zde vidím větší průser, protože FAA by nadsázky tedy rozhodně používat neměl…
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: Jenyk 12 Března 2019, 20:16:43
Lepsi je vychazet z faktu. Tady se o to v ramci moznosti snazi: https://www.idnes.cz/technet/technika/boeing-737-8-max-ethiopian-airlines-et-302-lion-air.A190312_080930_tec_technika_kuz
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: ViktorN 13 Března 2019, 09:54:10
To máte pravdu, není nad fakta. B737-8Max je vybaven dodatečným software MCAS, který automaticky zasahuje do řízení pilota, pokud je let pod příliš vysokými úhly náběhu nebo při nebezpečném poklesu. Navíc se tím ještě kompenzují letové charakteristiky, které jsou způsobeny dodatečnou změnou motorů v konstrukci letadla (posunutí těžiště). Problém zřejmě tkví v tom, že systémoví architekti si neuvědomili, že může dojít k závadě čidel, která pak díky automatice může způsobit pád letadla (zejména pokud falešně signalizuje přetažení = přílišný úhel stoupání). MAX8 sice má tři senzory náklonu a také má implementovanou logiku výběru, takže by měl počítač dostat alespoň jeden správný úhel náklonu, jenže poslední havárie ukazují na to, že se někde v řídícím SW děje nějaká zásadní chyba (buď v algoritmu výběru a nebo že všechna tři čidla dávají shodně chybný sklon). MCAS tedy  výrazně zasahuje do řízení pilota. A jeho vypnutí stojí nějaký čas, kterého může být zatraceně málo (nepočítám-li k tomu navíc nutný čas pilotovi k rozeznání příčiny chování letadla, že za to může zrovna MCAS a že je nutné okamžitě zahájit procedury k vypnutí automatiky).
V článku se sice v rámci možností o něco snaží, ale obávám se, že dostupné informace jsou stále velmi kusé a kdo ví, kolik z nich není korektně poopraveno…
Název: Re:Bezpečnostní asistenty
Přispěvatel: Jenyk 21 Března 2019, 21:53:47
V oborech, o kterých se bavíme, fakt není zatloukání jednoduché: http://www.planes.cz/cs/article/203117/neobvinujme-ze-vseho-jen-software-mcas-problem-je-mnohem-vaznejsi