30kmhcz

Social networking => Nedopravní tématika => Téma založeno: Behemot 19 Srpna 2021, 10:50:14

Název: Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Behemot 19 Srpna 2021, 10:50:14
5.2.3.5.1: Závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky (např. v oblasti patky, boku, ramene, běhounu, obnažení kordu kostry, oddělování protektoru, vytrhávání pryže od běhounu, vyboulení, vznik obvodových trhlin).

Jak to soudíte? Osobně to vidím na stížnost na kraj a TO na podvod ve zjevné snaze něco najít, vykázat počet závad a utržit další opakování. Máti sice něco blekotala vo kreténovi na emisích co arogantně prudil s náhubkem, ale tady to je evidentně ze strany provozovatele dojem, že když ženská přijede s autem, tak ji pěkně podojí a vylepší si statistiky za polovraždy, který načerno propouští. Auto má naprosto směšnej nájezd (a to byla polovina na straně salůnu, je to předváděčka), v podstatě je v zánovním stavu i přes papírový stáří. Eště tam sou naprosto lehounce zakalený světlomety v horní části, asi tak 10 % celé plochy světlometu, proti tomu, co na silnicích běžně jezdí, to je naprosto nádherný, ale to jako Ačkový závady nikdo řešit nebude.

Gumy sou samozřejmě původní, to nepopírám, ale todle je směšný.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: cyklista 19 Srpna 2021, 11:51:41
Můžeš se podívat na výrobní kód? Je tam týden/rok, tipuji podle prasklin, že je to tak 15 let stará guma.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Behemot 19 Srpna 2021, 11:59:59
Je to sice poměrně irelevantní, nicméně začátek 2009. Z nějakýho důvodu to sem vezli z japonské fabriky - je možný, že před přesunutím výroby do Británie sem tendle model celej tahali z Japonska. Takže tovární gumy. (Nakonec to pro nezájem ukončili.)
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: hh 19 Srpna 2021, 12:07:44
Behemot: Neberte to prosím tak, že bych vám chtěl radit, jak naplňovat přirozené právo brát se o vlastní štěstí - ale kdyby šlo o moji matku, nejdřív bych jí koupil nové gumy, a až pak bych začal přemýšlet o tom, jestli na technika podávat stížnost/TO ...
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Behemot 19 Srpna 2021, 12:28:39
Doufám, že tady zas nepojede dojmologie o datech výroby a jak je všechno starší dvou let smrťácky smrťoucí. Onehdá sem dával jako náhradu za defektní gumu něco, co je tak starý, že na tom eště není napsaný v podstatě vůbec nic. Odhaduju, že to je eště na paborit, stáří teda něco mezi 20-30 lety. Hrozně to teda hučí, to jo, taky to odpovídá tehdejší výrobě že. Asi už bych měl být mrtvej co? Třeba ze zemědělskejch strojů znám gumy běžně popraskaný velice výrazně víc, do větší hloubky i šířky, jsou mnohem víc namáhaný a nikdo nic neřeší, není problém, všechno funguje.

Tadle věc má na těch letňácích nájezd asi 0,5-1 tisíc km ročně, prakticky jenom za sucha, za světla a rychlostma do stovky.

Já si osobně jako vážný poškození gumy představuju velice hluboký praskliny co aspoň trošku odhalují výplet. Ne povrchový prasklinky co mají hloubku esli milimetr. Že technik řekne helejte už vám to začíná fakt steřet, doporučuju to tudle sezónu dojet a vyhodit, proti tomu bych neřekl ani popel. Todle je ale normální vymrdávka a vyloženě zoufalej pokus to z nějakýho důvodu vyhodit. Nehodlám se podělat z kdejakýho kecu nějakýho panáka, těm gumám objektivně nic není.

Kupovat skoro v září nový letňáky je taky velice inteligentní, žejo?
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: cocomoon 19 Srpna 2021, 12:39:35
Tohle se nechá schovat černým krémem na boty :)
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Behemot 19 Srpna 2021, 12:43:36
Dobrý vědět na příště. Možná tím preventivně namazat zimáky, až se s tím pojede jinam? :D

Mimochodem sem koukal na cokoli použitelnýho, kdo by se k tomu jako autorita mohl vyjádřit. Skoro nikde nic. Znalce sem nenašel žádný, leda snad zkusit požádat o stanovisko zkušební laboratoře. Ty mají hlavně výrobci pneumatik… ;D
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: František Dobrota 19 Srpna 2021, 12:43:57
Neni pravda ze tem pneu nic neni, maji po obvode praskliny. To poskozeni tam fyzicky je a tim to hasne. Muzete podat stiznosti kolik chcete, jsou popraskane a tudiz nevyhovujici.

Prezujte na zimaky, obsolvujte opravnou stk za 400 a vyreseno. Pak treba prehodte zpet. Ale vztekate se zbytecne, poskozeni tam je a jakakoliv stiznost je asi bezpredmetna.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Panek 19 Srpna 2021, 12:47:38
Těm gumám je fakt hodně. Mimochodem zemědělský stroje nelítají 100 kmh. Tam pak stačí najet do výtluku a guma musí absorbovat 3,75x větší energii, než guma desetitunového zemědělského stroje, který do ní najede v 20 kmh.

Taková rada: Burt Munro taky neprošel technickou přejímkou skrze pneumatiky, ale nakonec to obešel tím, že ty pneumatiky potřel krémem na boty a zatmelil ty prasklinky.

EDIT: Aha, tak ten krém už tu je.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Behemot 19 Srpna 2021, 12:54:47
František Dobrota

Závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky

nic závažnýho na tom nevidím; jaká je definice závažnosti? kde to je specifikovaný? můžete mi po hasnovsky ukázat v tom textu vyhlášky, kterej sem tady uváděl, todleto maji po obvode praskliny. To poskozeni tam fyzicky je a tim to hasne? asi špatně vidím, měl bych už jít chrnět

nikde nepopírám, že to není v bezvadným stavu; nicméně, kontrolní úkony neznají žádný lehký poškození gum, to se jakožto bezvýznamný vůbec neřeší; jsou jenom vážný druhy poškození, a potom tak vážný, že je bezprostředně ohrožena bezpečnost jízdy

Panek: no osobák taky na sobě nemá pověšený ze všech stran tuny a nejezdí v hodně těžkým terénu, ne? to čím musí třeba traktor projet a jakým deformacím ty gumy podlíhají je úplně jiná liga proti osobáku
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Panek 19 Srpna 2021, 13:11:10
1/2 hmotnosti * rychlost * rychlost. Možná to tak nevypadá, ale hmotnost má mnohem menší vliv. A navíc, právě v rychlostech je potřeba, aby guma nebyla stará a stihla pohltit energii díky deformaci. U velkých gum je to všechno v menších rychlostech a guma má čas se deformovat. Pokud už je guma stará nezvládne rychlou deformaci, dojde k tříštění látky (reopexní reakce). Krásné video někde na netu guma vs. lis a guma vs. kladivo.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: fu 19 Srpna 2021, 13:20:36
Je treba si uvedomit, ze pryz chrani vnitrni kontrukci pred poskozenim od UV a chemickych latek.
Pokud se nedela detailni foto pneu, tak technik nad tim mohl prihmourit oko ve smyslu "zabij se vole".
Co jsem delal technickou naposled se to, tak detailne nefotilo. Pokud se to nyni takto foti, tak bych vam to take nedal.

A) nova guma dnes stoji 650+  a rozhodne bude lepsi nez co ukazujete + je bud 10let + nebo nekde extremne vystavena slunce/zima/sul
B) prilnavost pneu budeš mizerna, nehlede na mozny unik vzduchu za jizdy - asi matku moc rad nemate
C) vemte si priste zimni/letni sadu -  v rychlost jsem se nestihl podivat co to mate
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: .qoyi 19 Srpna 2021, 13:44:03
Tohle se nechá schovat černým krémem na boty :)
Ja bych to nastříkal komplet silikonem a pak to nechal Behemota projet. :) IMHO gumy opravdu na výměnu. Celkem jasně tam je vidět ten vznik obvodových trhlin. Ne že by se s tim nedalo jezdit, ano .. ono to jde a lidi na tom jezděj běžně .. bohužel. A co pozoruji tak tady všichni tyhle lidi házíme do škatulky "vohnouti".
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: pk202 19 Srpna 2021, 14:19:13
Kupovat skoro v září nový letňáky je taky velice inteligentní, žejo?

No na auto s takovýmhle režimem a nájezdem bych rozhodně pořídil univerzály. Vyjde to levněji a je to bez starostí. případně nejprve dojezdit zimáky.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: mexiko30 19 Srpna 2021, 14:28:59
Případně nejprve dojezdit zimáky.
[/quote]
A nejsou pak lepší už zase ty staré letní, než zimáky v létě ? Natlakovaný na 2,2bar neudělají takovou řachu jako když jde o gumu na návěsu, aby šlo auto do smyku, le spíš to bude pozvolný defekt, kde řidič stihne zajet ke krajnici.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Martin623 19 Srpna 2021, 14:37:00
Smím se zeptat, na čem jsou obuté tyto skvostné pryže? Je to o přístupu STK. Na vyhazov to podle mě není, ale asi bych ty pryže hodil na oheň. Asi nehrozí, že by se ta guma rozletěla, ale bezpochyby bude mít vynikající vlastnosti na mokru.
Jeden ze života: Na různých veterán a youngtimer akcích vídávám spoustu nablýskaných krásných aut obutých na  podobných šlupkách. Ono je sice hezký mít originální barumky OR6  z roku 1980 na nablýskaným starým embéčku, ale přece ho pak někde na mokru nepošlu do škarpy jen protože chci mít retro gumy. Ta nejblbější a nejlevnější čínská guma bude rozhodně lepší. Ve  srovnání s reálnou cenou veterána je to pakatel.
Když jsem kupoval jednoho z youngtimerů, tak měl gumy s 6mm vzorku a podobně ( spíš méně) vypraskané a byly jen 14 let staré.  Domů to jelo za deště po vlastní ose a fakt nic moc.
Byl u mě jeden z kategorie vohnout, co mi za tu" krásnou" sadu gum nabízel 1000,- Kč. Ani prd- zahodit!!
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: ladin 19 Srpna 2021, 14:38:39
Ty mikropraskliny nejsou opotrebenim, ale posobenim ozonu na natazenou gumu. Vubec nezalezi na kilometrech, staci nafoukla pneumatika a dostatek casu. Pokud jde o zamaskovani... nezkousel jste jen pneu trochu upustit?
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Behemot 19 Srpna 2021, 14:44:55
Ty kokso  ::) Ta detailní fotka je z telefénu, 5MPix senzor. Bez post-processingu na těch obrázcích nebylo vidět skoro nic.

Proti všem těm barumkám, nokijanům a všem dalším hajzlům za 650+ to drží v pohodě, žádný defekty to nemá (a že s defektama na starejch šmejdech, který sem dycky dostal s ojetejma autama, mám svoje zkušenosti; pak mám zase desetiletí starý gumy kvalitních značek a jedinej problém zatím asi prasklej kord na Dunlopu, tak to házelo, proto výměna). Dofukování v tomto případě za rok probíhá akorát jednou při přezutí, občasný kontroly a za sezónu beze změny, každej rok, už téměř dekádu v kuse. Taky sou to Pirellky ze žaponské linky. Koukám že tady se jede přístup i kdyby to byl sebevětší čínskej odpad, tak je to nový a proto nélepšéšéší na světě, stejně to všechno jde ze stejné linky a korporáťy si nechávají akorát vyvařovat za jméno, žejomámo. Asi máme hodně odlišnej náhled na vohnoutství ???

Gumy, který jsou tak zestárlý, že jsou k prdu, se poznají dost dobře, na tom mám dobrou praxi z aut těžkejch na předek, kde je to k poznání nahned: jakmile začnou fest klouzat při rozjezdu na mokrým asfaltu i v létě, taky zapadnou na mokré trávě (jako dovopravdy), tak je to ztvrdlej šmejd, kterej je fakt na bezprostřední výměnu. Rejžácký no-namy jsou v tomhle stavu celkem často i nový  :P

Žasnu nad všema až skoro obskurníma argumentama, škoda, že realita nepodporuje ani jeden z nich. Občas s tímdle vozítkem zkouším zatáčky a kruháče jako fakt zostra a drží to že se sám divím, nikde žádný kolotoče od asistentů. Eště jedna důležitá věc, tč. jsou ty dvě gumy, prej úplně strašný, na zadní nápravě. Nevím jak vy, já drtivou většinu děr vezmu předníma kolama.

Že zrovna tady se budete stavět na stranu naprosto gumovejch ustanovení bez jakékoli objektivní metriky, čili čistě jenom mozkový myšlení, která jsou očividně zneužívaný hlavně k tomu, aby byly naplněný tabulky počtu vyhozenejch aut, zatímco tam potom projde 10 jinejch aut ze spřátelenejch servisů, který mají podstatně horší závady, s pár áčkama, to je fakt hodně smutný. Je vidět, že masírka pracuje. Mimochodem taky dochází k ustavičnýmu pomalýmu posunu závad z lehkejch do vážnejch, primárně to jde centrálně z uhnije, všiml sem si toho docela dost při vyhledávání mezi novelama v rámci obhajoby k jednomu případu. Tak se pak hrozně divte, až vás začnou s donedávna kravinama vyhazovat taky.

pk202: jo, univerzály sou v plánu, to neustálý přehazování aby se na každé sadě najel tisíc je na palicu, a to teda že naprosto  :o

Martin623: asi nechápu otázku? je to na nějakejch liťáká AEZ nebo jak se to jmenuje

ladin: nezkoušel sem nic, ani sem si nevšiml, že tam drobný trhliny sou, protože to je sice hustá síť, ale striktně povrchový; auto bylo před pár tejdny v servisu u garážníka, ten to taky přezouval, předpokládám, že bejt to vážný, tak sám řekne, že to je na výměnu, todle fakt není nic, co by většina lidí neviděla; hele nevim jak tady vážení diskutéři, já osobně už sem viděl pár dost blbě zvenku nabranejch gum (taky sem toho na baráku podědil víc jak tucet, většina těch v dobrým stavu se už rozdala a rozprodala), i celkem hluboko a nikdy to nešlo na jediný vlákno výpletu, ani uvnitř nebyl patrnej jedinej náznak poškození; i ty boky mají totiž třeba centimetr a jsou protkaný ocelovejma kordama a výpletem z nějakejch vláken, to není že jako pár prasklinek a hned hrozí že to bouchne

paradoxně ten Dunlop, co házel, tak zvenku nebylo okem vidět pohnutí ani o milimetr, akorát uvnitř v místě spoje to bylo vyboulený (a to tam některý typy gum mají vyboulení i normálně, už z výroby)

Co celou dobu řeším, že je naprosto obskurní gumy v tomdle stavu vyhodit se 30denní způsobilostí že to je závažný poškození. To je mozkový myšlení jak prase.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: solaris 19 Srpna 2021, 14:52:01

Závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky

nic závažnýho na tom nevidím; jaká je definice závažnosti?

Definice je přesně v té příloze vyhlášky a bodu 5.2.3.5.1, který jste na úvod citoval. Prostě "vznik obvodových trhlin" je jedno z možných závažných poškození.

Taky jste to dostal jako 5.2.3.5.1 a závadu B, nikoli jako 5.2.3.5.2 (C) za bezprostředně ohroženou bezpečnost jízdy.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Behemot 19 Srpna 2021, 15:00:51
Doporučil bych vrátit se na střední školu do češtiny. Ten text říká, že musí být závažný poškození, s vyjmenovanými příklady. Tedy například:
- závažné poškození oblasti patky
- závažné poškození boku
- závažné poškození ramene

atd. atd.

Výklad, že naprosto jakákoli vada z příkladu implikuje závažný poškození, zcela odpovídá vzdělání v oboru cukrářů, zahrádkářů a dalších odborníků u PČR. Smím se zeptat, na jakým okrsku vás zařadili?
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: .qoyi 19 Srpna 2021, 15:03:51
Asi jsem mel byt cukrar, ale kdyz ctu prvni vetu v tematu, vyplyva mi z toho ze vznik obvodovych trhlin povazujou za zavaznou zavadu.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: pk202 19 Srpna 2021, 15:06:15
A nejsou pak lepší už zase ty staré letní, než zimáky v létě ? Natlakovaný na 2,2bar neudělají takovou řachu jako když jde o gumu na návěsu, aby šlo auto do smyku, le spíš to bude pozvolný defekt, kde řidič stihne zajet ke krajnici.

- Upřímně řečeno - defekt může mít každá guma - mně se to zatím naštěstí nestalo a neznám nikoho kdo by měl tu smůlu.
- Zimní guma v létě určitě není v rychlostech <100 a mírnějším projíždění zatáček (režim starší paní) o mnoho nebezpečnější než letní nebo univerzál.
- nebezpečnost výše vyfocených pneu nedokážu posoudit, ale asi bych také svoji matku na tom nenechal (možná iracionálně) jezdit
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Nikdo Nikdovič 19 Srpna 2021, 15:08:22
Asi budu též hodnocen jako cukrář s atestací zahrádkáře, ale kolega Solaris vás odkazoval přímo na znění vyhlášky (respektive její přílohy), která jasně dává vznik obvodových trhlin jako příklad závažného poškození.
Citace
Závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky (např. v oblasti patky, boku, ramene, běhounu, obnažení kordu kostry, oddělování protektoru, vytrhávání pryže od běhounu, vyboulení, vznik obvodových trhlin).
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Martin623 19 Srpna 2021, 15:33:10
Myslel jsem na jakém autě, jestli to není tajné. ;D Předpokládám, že budou na ráfku. Je fakt, že v mateřský školce jsme měli na zahradě pneumatiky na prolejzání, ale to nebude asi tento případ.  ;D
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: .qoyi 19 Srpna 2021, 16:09:23
Me tohle tema pripomnelo jedno starsi video ... https://tv.idnes.cz/domaci/kamera-v-aute-natocila-celni-srazku.V151222_112350_vary_jda
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: fu 19 Srpna 2021, 16:18:20
Pokud jste chtel projit, mohl jste to zamaskovat a technik by asi nerejpal.
Ja par takovyh taky videl, ale i na vrakaci najdete lepsi.

Ja nerikam, ze ta pneu je spatna. Muze/nemusi, ale po zime a v soli/prachu/vode uz bude nacla, pak zacnou vlakna se trit  a je jen otazka casu, kdy to praskne.

Technik si do krimu kvuli vam sednout asi nechce, protoze taky nezna historii a jede podle sablony.

Odrbat se da, kde co, ale:
- brzdy
- pneu
- zavesy kol
musi byt v poradku.

Ja zazil jedno takove vyzuti jako spolucestujici,  a znam lepsi zabavu.



Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: .qoyi 19 Srpna 2021, 16:39:55
Odrbat se da, kde co, ale:
- brzdy
- pneu
- zavesy kol
musi byt v poradku.
Jeste bych na seznam pripsal celkove chovani podvozku (geo, tlumice), kdyz auto plave je to IMHO nebezpecnejsi nez nejaky popraskany gumy a brzdy co "hur brzdeji". Pokud ste tim nemel ovsem na mysli ty zavesy kol.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Mike 19 Srpna 2021, 21:32:47

No na auto s takovýmhle režimem a nájezdem bych rozhodně pořídil univerzály. Vyjde to levněji a je to bez starostí. případně nejprve dojezdit zimáky.
to jsem sem chtěl napsat
ale když už to tu je, tak to jen "pošoupnu"
a že jsem nedávno viděl - myslím FALKEN nebo to co je u Žatce - a už to vypadalo slušně, ne jako ty první čínský pokusy

jinak souhlasím, stk právě oddálila návštěvu dozorového orgánu, protože nevykazuje 98% úspěšných prohlídek
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: mexiko30 20 Srpna 2021, 00:45:45
Jak se dávají ty horší pneu na zadní kola, tak ADAC přišel s tím, že jsou lepší vzadu nové, aby vůz lépe držel v zatáčkáh, ikdyž je pak horší brzdná dráha.
https://www.oponeo.cz/blog/lepsi-pneumatiky-zpredu-nebo-zezadu-testy-michelin-adac-a-oamtc (https://www.oponeo.cz/blog/lepsi-pneumatiky-zpredu-nebo-zezadu-testy-michelin-adac-a-oamtc)
O nikom kdo by to tak měl, jsem ale ještě neslyšel.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: .qoyi 20 Srpna 2021, 07:38:27
Ja mam lepsi gumy vzdy vzadu, je totiz lepsi resit nedotacivy smyk nezli pretacivy.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Panek 20 Srpna 2021, 09:16:26
Je to správně. Vzadu by měly být pneu lepší, což naštěstí většinou jsou.
Absolvoval jsem profesionální školu smyku (doporučuji byla to zábava). A přetáčivý smyk dokáže velmi zkušený řidič zvládnou sice lépe, ale pro nejběžnější populaci je včasné odhalení počátku smyku a správná reakce mimo jejich schopnosti. Nedotáčivý smyk pak stačí noha z plynu a nebo vyšlápnou spojku. Tu nohu z plynu dá instinktivně každá nána. A pokud dupne na brzdu, tak tento druh smyku dobře zvládají asistenti a nebo se při nejhorším vyhrne do překážky čelem, tedy na nejlepší deformační zóny. Kdežto trefit stejnou překážku dveřmi napřed je o vyškrtnutí ze seznamu.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Halford 20 Srpna 2021, 09:51:19
Jak píšete.
Myslím si, že to o lepší gumě vepředu vzniklo v krajinách, kde se jezdí gumy na doraz, takže logicky dá Venca letňáky 4mm dopředu, kde se přece víc sjíždí a ty 2mm dozadu, protože kdyby je dal dopředu, musí je měnit už další rok, že jo. Navíc kdyby nasněžilo,tak má lepčí vzorek.
Ono reálně pokud se člověk trochu stará, tak nemá žádné lepší gumy...Prostě koupí nový/dobrý jetý a točí předek/zadek při přezouvání.
K fotce: ty gumy můžou být špatný a taky nemusí. Technik to samožrejmě neví, pokud je nerozřízne a neudělá rozbor. Nemyslím si ale, že v tomto případě za tím je nutně buzerace a snaha vydělat.... Ač můžou být třeba tyto konkrétně v pořádku, většina podobně vypadajících jsou tvrdá jak šutr, praskají a je to na vraždu... subjektivně bych to jako zásadní vadu neviděl, ale dle citace je to asi legislativně v pořádku, pokud se vyhodí.
Edit:
Kdyby se přece jen pan Behemot rozhodl řešit věc oficiálně, doporučuji podívat se na něco z defektoskopie: trhliny vs. praskliny.
Pro inspiraci:
Jako trhliny bývá označeno porušení souvislosti materiálu vznikající při
vysokých teplotách (během tuhnutí odlitku). Trhliny je možné rozdělit na
povrchové trhliny, případně podpovrchové trhliny, a vnitřní trhliny. Prasklinami
pak bývá označováno porušení souvislosti materiálu za nízkých teplot (chladnutí odlitku).
Nejsem schopný u gumy určit, o co přesně se v tomto případě jedná, protože znam prevazne urceni z výroby kovových veci, ale nepochybně by byla sranda to případně ohnout a argumentovat opakem, podloženým nějakou podobnou citací. Protože to nebude vědět ani nikdo z opozice.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: cyklista 20 Srpna 2021, 10:05:39
Lepší gumy dopředu zásadně dávám na zimu, abych vyjel do hor, to je každý milimetr znát, přetáčivý smyk mě netrápí. V létě bych se rozmýšlel, ale snad ještě nikdy jsem neměl letní nějak výrazně rozdílné. Najeto mám víc než 1 mil km, za tu dobu jsem dostal na dálnici v průtrži cca 3x aquaplaning, dal bych asi i letní lepší dopředu, zadní jedou v jejich stopě  a nějaká průtrž jej jim ukradená.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: cyklista 20 Srpna 2021, 10:24:17
Behemote, kdyby to byla tchýně, tak to chápu, ale matka? Na takhle popraskaných pneu v boku i ve vzorku bude brzdná dráha na suchu klidně delší o několik aut, na mokru dvojnásobná. Ty pneu mají evidentně konzistenci hokejového puku a ne měkké přilnavé gumy.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Fogyn 20 Srpna 2021, 10:29:12
Ty pneu mají evidentně konzistenci hokejového puku a ne měkké přilnavé gumy.
Jako hokejista se musím ohradit, prosím, neurážejte nám puky. K té měkké přilnavé gumě mají mnohem blíž než k tomuto kusu vyschlého bahna ;) Chápu že většina lidí si puk představí jako ten co mají doma jeden už od dědečka, ale hraje se přece jen s novějšími :-) Na závodní auto byste takovouto gumu asi taky neobul, stejně jako v lize nehrál s takto starým pukem :-)
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: cyklista 22 Srpna 2021, 11:49:47
Dobře, puk né, tak pro názornost ty staré pneumatiky mají adhezi asi jako něco takového: https://www.klik-nabytek.cz/nabytkova-kolecka/kolecko-komplet-43-x-27-x-17-mm-plast/kolecko-komplet-43-x-27-x-17-mm-plast-1-ks_8809/?gclid=CjwKCAjw64eJBhAGEiwABr9o2IhqIAuUduZCuho0RrLKx-jdSI9JtrhT4Wm0w0x2svbGMp-yhA6g3xoCE3MQAvD_BwE (https://www.klik-nabytek.cz/nabytkova-kolecka/kolecko-komplet-43-x-27-x-17-mm-plast/kolecko-komplet-43-x-27-x-17-mm-plast-1-ks_8809/?gclid=CjwKCAjw64eJBhAGEiwABr9o2IhqIAuUduZCuho0RrLKx-jdSI9JtrhT4Wm0w0x2svbGMp-yhA6g3xoCE3MQAvD_BwE)
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Behemot 24 Srpna 2021, 08:35:50
Ja mam lepsi gumy vzdy vzadu, je totiz lepsi resit nedotacivy smyk nezli pretacivy.
Drtivá většina aut, se kterejma sem jezdil, je nedotáčivá. Některý (třeba dodávky) utrhnout na zadek v podstatě ani nejde. Tam můžou být klidně loukoťový kola a je to jedno. Ovšem s mizernejma šmejdama (klidně naprosto novejma) na předku se ta věc zahrabe na mokré trávě, je problém s rozjezdem do kopce na mokré vozovce a hlavně když to člověk přežene, moc dobře to na sebe neupozorní a prostě to jede jako sáně. Been there, done that :o Je naprosto kruciální mít co nejlepší gumy vpředu, jinak to bude dělat strašný věci.

Jinak jsme se sice dostali trochu někam jinam, nicméně co tady píšete i o smycích jsou naprostý hovadiny, pravej opak toho, jak se to má řešit, takže ste možná šli na nějaký školení, ale v provozu jste ještě nebezpečnější.
- nedotáčivej smyk s pohonem přední nápravy (u osobáků tak 90 % vozidel) je v drtivé většině případů doporučeno řešit přidáním plynu s natočením kol do směru zatáčení, pomůže zatažení ručky (poháněná přední náprava potáhne vozidlo ve směru natočení kol, jakmile se chytnou, a přibrždění zadku to naopak přibrzdí ve vleku za přední nápravou, která se tak chytne)
- netodáčivej smyk s pohonem zadní nápravy řešit vyšlápnutím spojky a mírným přibržděním (optimálně zase ručkou, nedojde tak k blokaci předních kol)
- přetáčivej smyk s pohonem přední nápravy je dost blbá situace, ale taky se normálně skoro neděje (leda fakt na ledu atd.), natočení kol částečně ve směru přetáčení a přidání plynu má šanci z toho opět vozidlo vytáhnout ve směru zrychlení poháněné nápravy
- přetáčivej smyk u zadokolky je právě to jediný typický řešení s vyšlápnutím spojky a natočením kol ve směru přetáčení

Dál bych teda všechny požádal o ukončení diskuse o vašich pocitech, dojmech, zaručeně babskejch radách a dalších chytristikách o něčem, co má velice volnou vazbu na realitu vnímanou ostatníma, předem díky.

Spíš bych poprosil o rady k tomu, kdo by se mohl ke stavu gum fundovaně vyjádřit ze své odbornosti:

- zkusím určitě co k tomu řekne autorizák, ti mají vždycky i pneuservisní část
- pak přímo nějakej samostatnej pneuservis
- z nezávislejch institucí, co dělají širší rozsah, včetně odbornejch testů atd., TÜV-SÜD
- eště mě napadá zkusit oslovit akreditovaný laboratoře, u nás to bohužel mají (snad mimo T-S) jenom výrobci pneumatik
- soudní znalce v auto-moto co dělají pnematiky sem u nás vůbec nenašel
- soudní znalce v oblasti gumárenství sem taky žádný nenašel
- nejbližší výzkumnej ústav v oblasti pneumatikářství je na SR
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Panek 24 Srpna 2021, 09:10:09
- nedotáčivej smyk s pohonem přední nápravy (u osobáků tak 90 % vozidel) je v drtivé většině případů doporučeno řešit přidáním plynu s natočením kol do směru zatáčení, pomůže zatažení ručky (poháněná přední náprava potáhne vozidlo ve směru natočení kol, jakmile se chytnou, a přibrždění zadku to naopak přibrzdí ve vleku za přední nápravou, která se tak chytne)
Tohle je brutální mýtus, který Vám vyvrátí každý učitel fyziky na ZŠ. Prostý součet vektorů.
Pokud přidávám plyn, výsledný součet vektorové síly (změna rychlosti + směr odstředivé síly) bude vždy větší než adheze. U brždění taky, ale tam máme ABS.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Behemot 24 Srpna 2021, 09:33:10
Požádej si o vydělené do samostatnýho vlákna, sem to nepatří.

Očividně jsou fyzikáři na gymnásiu trochu jinde, než přírodovědy na základce.

Ostatně co píšeš je blbost i tak. Pohyb ve směru tečny v místě ztráty adheze je jiným směrem, než kterým působí síla k pohybu vpřed (po přidání plynu). Ve směru tečny se ta síla zmenšuje, protože to celkem zřejmě zpomaluje, navíc se kolo u toho takřka netočí, drhne s ohledem na ztrátu adheze prakticky ve stejným místě, ve kterým má kontakt s vozovkou. Přidání plynu způsobí, že se začne otáčet stále ve směru natočení a výrazně zvýší pravděpodobnost, že dojde k opětovnýmu získání trakce, a když dojde, tak přesně tam, kam má.

Vono je to hlavně prodloužením techniky správnýho průjezdu zatáčkou. U předokolky by se totiž mělo do zatáčky vjíždět tzv. pod plynem, právě k tomu, aby vozidlo šlo za poháněnou nápravou (jinak síly působí moc nepúříznivě a pomáhají ke ztrátě adheze), takže by ani ke ztrátě trakce dojít nemělo. Pokud je rychlost nájezdu přehnaná, tak dojde a nemáš šanci se v ten moment do zatáčky vejít ať děláš, co děláš. Pokud začneš brzdit, seš v hajzlu, vyletíš ze silnice. Zablokuješ přední kola úplně, takže pojedou jak sáně, zadní začnou vozidlo zpomalovat a nakonec se teda předek chytí, ale to už je pozdě. Při eště větším přidání plynu a případně stabilizaci ručkou (pokud to má asistenti, tak ti si kola přibrzdí sami) máš aspoň šanci na znovuzískání trakce a to přesně ve směru, ve kterým potřebuješ.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Panek 24 Srpna 2021, 09:40:27
Jo takže ztrátu adheze přední hnané nápravy vyřeším tím, že budu přidávat plyn a tím budu na přední nápravě driftovat.  :x
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Behemot 24 Srpna 2021, 09:57:45
Mechanismus jetí na zablokovaným kole a to tvoje driftování je z hlediska ztráty adheze něco úplně jinýho, to je to, oč tu běží.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Číkus 24 Srpna 2021, 10:10:21
- přetáčivej smyk u zadokolky je právě to jediný typický řešení s vyšlápnutím spojky a natočením kol ve směru přetáčení

Já měl (patrně tedy chybně) za to, že přetáčivý smyk zadokolky se řeší řízením do kontra a přidáním plynu. Ale rád se nechám poučit.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Panek 24 Srpna 2021, 10:28:21
Není. Přidávat plyn na kolech, které nemají adhezi, je blbost. Akorát jim zabráníme adhezi získat zpět, protože je budeme udržovat ve smyku. Je to ta samá blbost, jako zatočit kola ještě více.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: lerion 24 Srpna 2021, 10:30:34
Sice uz zachazime hodne do OT, ale zadokolky jsou typicky pretacive a pretacivy smyk se resi presne tak, jak pise Cikus. Mam nekolik ziguliku, mival jsem bavoraky a VSECHNY se tak chovaly. Neco jineho to je samozrejme u modernich aut s promenlivym rozdelenim vykonu mezi napravy, kde je nejcastejsim resenim otocit volant do smeru kam chci jet a lehce pridat plyn. Elektronika uz si to prebere. Pro mne velmi neintuitivni.

I dodavku lze utrnout celkem v pohode. Pouze je treba mit zatizenou zadni napravu. Pokud je dodavka uplne prazdna, le lehka na zadek a opravdu se neutrhne. V pripade opravdu maximalniho bocniho pretizeni si naprava (typicky je vzadu pevna) proste jen poskoci do boku a smyk se nekona. To nic nemeni na tom, ze je jako kazda zadokolka pretaciva (ovsem zde do toho zasahuje velka bouda s typicky vysokym tezistem a dela tak zavodeni s dodavkou o dost jine proti klasickym zadokolkam).

Predokolky jsou samozrejme typicky nedotacive, ale u modernich vozu (pokud to neni nejaka levna mrdka) to systemy typu ASR a podobne celkem spolehlive dorovnavaji. Ted mam Mazdu 3, model 2019 a tam i pres tuhou zadni napravu a nahon na predek je chovani vozu velice pekne. Furt je to mizerie, ale ve srovnani s jinymi predokolkami parada.

Panek: Presne tak jsem vzdy resil smyk se zadokolkou. A svete div se, jsem porad tu :)
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Panek 24 Srpna 2021, 10:38:12
Lerion, já diskutuji o nedotáčivém smyku a práci s plynem. Ostatně mám vyzkoušeno s různými auty (zadokoky, předokolky, ABS i bez) na polygonu ve VM, kde jsme si ukázali vše, včetně chyb a mýtů.

Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: lerion 24 Srpna 2021, 10:48:17
Panek: Ja myslel, ze to je reakce na Cikuse, ktery mluvil o pretacivem se zadokolkou. U predokolky a nedotaciveho smyku souhlasim.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: .qoyi 24 Srpna 2021, 10:58:32
Ja mam lepsi gumy vzdy vzadu, je totiz lepsi resit nedotacivy smyk nezli pretacivy.
Drtivá většina aut, se kterejma sem jezdil, je nedotáčivá. Některý (třeba dodávky) utrhnout na zadek v podstatě ani nejde. Tam můžou být klidně loukoťový kola a je to jedno. Ovšem s mizernejma šmejdama (klidně naprosto novejma) na předku se ta věc zahrabe na mokré trávě, je problém s rozjezdem do kopce na mokré vozovce a hlavně když to člověk přežene, moc dobře to na sebe neupozorní a prostě to jede jako sáně. Been there, done that :o Je naprosto kruciální mít co nejlepší gumy vpředu, jinak to bude dělat strašný věci.

Ze dodavky nejde utrhnout na zadek? Naprosto bez problemu .. been there, done that.  ;D Bavime-li se tedy o dodavkach do 3,5t .. ty nakladacky netusim jak se chovaji .. Je to spis o stylu prujezdu zatacky, ja jsem zvykly pridavat na vyjezdu ( je jedno jestli ma dodavka pohon na predek nebo na zadek ). Ja si s tim poradim, ale budu nerad kdyz si s tim budou muset radit ostatni, kazdopadne uz me tahle dojmologie moc nebavi.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: hh 24 Srpna 2021, 15:42:20
[... bla bla bla ...] Jinak jsme se sice dostali trochu někam jinam, nicméně co tady píšete i o smycích jsou naprostý hovadiny, pravej opak toho, jak se to má řešit, takže ste možná šli na nějaký školení, ale v provozu jste ještě nebezpečnější.
- nedotáčivej smyk s pohonem přední nápravy (u osobáků tak 90 % vozidel) je v drtivé většině případů doporučeno řešit přidáním plynu s natočením kol do směru zatáčení, pomůže zatažení ručky (poháněná přední náprava potáhne vozidlo ve směru natočení kol, jakmile se chytnou, a přibrždění zadku to naopak přibrzdí ve vleku za přední nápravou, která se tak chytne)
- netodáčivej smyk s pohonem zadní nápravy řešit vyšlápnutím spojky a mírným přibržděním (optimálně zase ručkou, nedojde tak k blokaci předních kol)
- přetáčivej smyk s pohonem přední nápravy je dost blbá situace, ale taky se normálně skoro neděje (leda fakt na ledu atd.), natočení kol částečně ve směru přetáčení a přidání plynu má šanci z toho opět vozidlo vytáhnout ve směru zrychlení poháněné nápravy
- přetáčivej smyk u zadokolky je právě to jediný typický řešení s vyšlápnutím spojky a natočením kol ve směru přetáčení [ ... bla bla bla ...]
Behemot: Prosím pošlete mi přes SZ číslo účtu, odešlu vám na něj jako poděkování za toto školení bezpečné jízdy 5 Kč. (Hint: § 2950 OZ bohužel bez odměny nefunguje ...)
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: Mike 24 Srpna 2021, 22:58:01
se k tomu OT přidám
jen bych si ujasnil pojmy
nedotáčivý - auto jde ven přes předek
přetáčivý - zadek auta předbíhá předek

historická zkušenost s Wartburgem ( aktuálně mám už 20let jen 4x4 )
nedotáčivý,
stačí ubrat a ono se to chytne
přetáčivý
když je místo, tak plnej, ono se to stejně nepřetočí
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: mhepp 27 Srpna 2021, 13:11:04
Tady se dá vysvětlit ten směr přetáčení trochu volněji - může to být myšleno jako kam cestuje zadek - jedu do pravotočivé zatáčky a zadek mne předjíždí zleva, tak točím doleva... Ale to je pouze má spekulace jak je to myšleno. Do hlavy Behemotovi nevidím, ale auto s náhonem na zadek a motorem vzadu exkluzivně vlastním (nemám auta jiné konstrukce) a přetáčivé smyky řeším v zimě často a s oblibou, takže Vaše „kontra“ je správné řešení.

Ono obecně ke smykům bych napsal toto: přetačivý smyk je ten, kdy hrůzou ječí spolujezdec a nedotáčivý smyk ten, kdy ječí řidič... Zdá se mi totiž, že ve většině případů je přetáčivý smyk řešitelnější než nedotáčivý...

A abych nebyl OT. K původnímu dotazu: když jsem byl mladý, blbý a bez dětí (a chudý), tak jsem párkrát takovou gumu jezdil. Vždy to rychle skončilo koupí nové sady, protože jízdní vlastnosti byly vždy horší. Jednou se mi taková guma roztrhla na dálnici a musím říct, že ačkoliv to bylo pozvolné ucházení tlaku na zadní (hnací) nápravě, tak jsem byl rád, že ta benzínka je fakt kousíček. Od té doby kupuji jen nové gumy.

- přetáčivej smyk u zadokolky je právě to jediný typický řešení s vyšlápnutím spojky a natočením kol ve směru přetáčení

Já měl (patrně tedy chybně) za to, že přetáčivý smyk zadokolky se řeší řízením do kontra a přidáním plynu. Ale rád se nechám poučit.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: medved 28 Srpna 2021, 12:00:20
[... bla bla bla ...] Jinak jsme se sice dostali trochu někam jinam, nicméně co tady píšete i o smycích jsou naprostý hovadiny, pravej opak toho, jak se to má řešit, takže ste možná šli na nějaký školení, ale v provozu jste ještě nebezpečnější.
- nedotáčivej smyk s pohonem přední nápravy (u osobáků tak 90 % vozidel) je v drtivé většině případů doporučeno řešit přidáním plynu s natočením kol do směru zatáčení, pomůže zatažení ručky (poháněná přední náprava potáhne vozidlo ve směru natočení kol, jakmile se chytnou, a přibrždění zadku to naopak přibrzdí ve vleku za přední nápravou, která se tak chytne)
- netodáčivej smyk s pohonem zadní nápravy řešit vyšlápnutím spojky a mírným přibržděním (optimálně zase ručkou, nedojde tak k blokaci předních kol)
- přetáčivej smyk s pohonem přední nápravy je dost blbá situace, ale taky se normálně skoro neděje (leda fakt na ledu atd.), natočení kol částečně ve směru přetáčení a přidání plynu má šanci z toho opět vozidlo vytáhnout ve směru zrychlení poháněné nápravy
- přetáčivej smyk u zadokolky je právě to jediný typický řešení s vyšlápnutím spojky a natočením kol ve směru přetáčení [ ... bla bla bla ...]
Behemot: Prosím pošlete mi přes SZ číslo účtu, odešlu vám na něj jako poděkování za toto školení bezpečné jízdy 5 Kč. (Hint: § 2950 OZ bohužel bez odměny nefunguje ...)
"... škodlivou radou danou za odměnu v záležitosti svého vědění nebo dovednosti. ..." S veskerou uctou si neumim predstavit, jak budete prokazovat, ze to bylo v ramci jeho vedeni nebo snad dokonce dovednosti.
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: hh 28 Srpna 2021, 19:31:43
To právě nemusím, stačí, když se dotyčný za odborníka prohlásí (srov. § 5 OZ). A znáte-li trochu zdejší Behemotovo působení, tak snad víte, na co všechno je odborníkem na slovo vzatým. Má ty své profese i spočítané (cit. [...] dál ještě tři devatera řemesel a zanedlouho budu zase načínat čtvrtý).
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: medved 29 Srpna 2021, 09:29:21
Ach jo. Desi mne, ze sotva jsem prelouskal 143 paragrafu ZPPK, ve snaze se alespon trochu orientovat v tom, o cem je na tomto foru rec a nebyt za uplneho blba, musim se pustit do 3081 pragrafu NOZ, abych si k tomu jeste mohl uzit i trochu sofistikovane legrace. Zivot neni jednoduchy :-).
Název: Re:Závada 5.2.3.5: Jakékoli závažné poškození nebo proříznutí pneumatiky
Přispěvatel: swenak 29 Srpna 2021, 11:41:58
Mně taky hh "polekal" tím §5 NOZ, ač to se dá po přečtení ještě akceptovat, ale asi se podívám blíže, jestli se nemůže stát, že mě legálně odborníkem s povinností jednat s odbornou péčí prohlásí soud, jak se mi už stalo:) Bylo by nemilé zjistit, že i to je možné, to by pak mé přirovnání k "poručíme větru, dešti" v odvolání asi nepadlo na úrodnou půdu:) Ještě, že jsem tam i prohlásil, že odborník nejsem.