Materiál ve sněmově jsem nečetl, ale co mě zaujalo v textu na právním prostoru.
Stěžejním přínosem vládního návrhu zákona je sjednocení právní úpravy odpovědnosti za správní delikty fyzických osob, právnických osob a podnikajících fyzických osob do jednoho právního předpisu a zároveň vytvoření jednotné terminologie, tj. zejména termínu „přestupek“, který by zahrnoval i to, co dnes známe pod pojmem “správní delikt“. Ukazuje se totiž, že je zcela neodůvodnitelné, abychom v praxi rozlišovali přestupky a správní delikty pouze podle toho, kdo je jejich pachatelem, když z hlediska praktického dopadu na sankci nebo průběh řízení to nemá žádný význam.
Ohledně návrhu bych na prvním místě rád zmínil pojetí odpovědnosti za přestupek. Zákon vychází ze stávajícího stavu, a tedy zachovává subjektivní odpovědnost fyzické osoby a objektivní odpovědnost právnické osoby s tím, že je možné se při prokázání zákonem stanoveného liberačního důvodu této odpovědnosti zprostit.
To by možná znamenalo likvidaci sprdele podle ZPPK pro provozovatele - FO, pokud tedy bude dodrženo to, co se píše - veškeré přestupky/delikty budou řešeny podle jednoho předpisu.
Další zajímavosti
- objektivní prekluze 3/5 let,
- při nemožnosti doručit zmocněnci (asi podpásovka Tuvalu) se doručuje účastníkovi,
- ÚJ pouze fakultativní,
- zaveden institut výslechu obviněného.