30kmhcz

Poradna => Potřebuji poradit - ostatní => Téma založeno: Rudá Zmije 13 Října 2014, 11:13:06

Název: Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: Rudá Zmije 13 Října 2014, 11:13:06
Pánové,

netýká se to úplně tématu, který tu standardně probíráme, ale bohužel nemám kam jinam se obrátit. Doufám, že nejdu až s křížkem po funuse, a snad se tu najde někdo zkušenější...

Cca 2 měsíce zpátky jsem byl účastníkem nehody, kdy druhý řidič (pan A) mi nedal přednost, vjel do mne zboku a natlačil na svodidla. Na místo byla přivolána dopravní policie, protože 1) vznikla škoda na majetku třetí osoby (vozidlo na leasing + svodidlo) 2) a to je hlavní, pan A nesouhlasil se zaviněním.

Dopravní policie na místě vyhodnotila celou situaci správně, tj. pan A plně zavinil dopravní nehodu. Ten se ale nenechal přesvědčit ani od dopraváků a trval na správním řízení. Doposud vše v pořádku, dokonce i dopravní se chovali velmi korektně, vše řádně a musím říct velmi šikovně zadokumentovali, byli pečliví. Pan A na mne ještě pokřikoval nějaké výhružky, ale budiž.

No a teď příjde na řadu má (ne)zkušenost s jednáním s pojišťovnou apod. Z místa mne odtáhl autorizovaný servis značky mého vozu, předal jsem plnou moc k jednání s pojišťovnou (UNIQA).

Založili jsme dvě nahlášení nehody - jedno na havarijní, druhé na POV. S tím, že až správní orgán rozhodne o zavinění, bude vyplaceno z POV a spoluúčast z havarijního, stejně jako malusy, mi budou vráceny/vymazány.

Až později jsem se (zde) dozvěděl, že pojišťovna má rozhodnout sama a správní řízení na to nemusí mít žádný vliv, pokud se povleče déle, než tři měsíce (jakože se na 99% povleče mnohem déle, předpokládám několik odvolání od pana A, navíc se jedná o Prahu, kde správní orgán nemá čas, protože vyřizuje buzerkamery a udání). O tomto jsem tedy informoval pojišťovnu, aby počítali s tím, že o tom vím, a do tří měsíců rozhodli.

Následně jsem se na Autowebu a dalších dočetl, že se to dělá snad nějak takto:
- poškozený si nechá zaplatit škodu z havarijka, zaplatí spoluúčast
- spoluúčast následně vyžádá od pojišťovny viníka

Vyplývá mi z toho, že tam snad měla někde vzejít nějaká iniciativa ode mne směrem k pojišťovně viníka. Upřímně řečeno, představoval jsem si to tak, že moje pojišťovna (UNIQA) zaplatí škodu jakoby byla z POV viníka a následně bude vyžadovat peníze od pojišťovny viníka.

tl;dr: autonehoda, viník nesouhlasis se zaviněním, probíhá správní řízení. Jak postupovat ohledně pojištění?

Díky!
Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: modeler 15 Října 2014, 11:44:27
Ahoj,

párkrát jsem už neco podobného řešil, tak se podělím o zkušenosti.

Pokud máš havarijní pojištění, je toto asi nejlepší volbou. Tedy opravu auta si nech zaplatit ze svého havarijka. Na pojišťovně viníka potom požaduj veškerou škodu tobě vzniklou.
V tomto případě to bude určitě spoluúčast a případně pujčení náhradního auta v době opravy.

Samozřejmě netvrdím, že z povinného ručení viníka to nejde, ale ze zkušenosti je to o velkém hádání se s pojišťovnou co vlastně zaplatí a nezaplatí. Metoda přes vlastní havárku je rozhodně rychlejší a ve výsledku elegantnější. Hlavně když ve finále v případě tebou nezaviněné nehody nepřijdeš o bonusy u své pojištovny ikdyž je oprava hrazena z tvé havárky.


Zeptám se, ty nahlášené pojistné události jsou u jakých pojišťoven? Obě u tvé? Nebo HAV u tvé a POV u pojišťovny viníka?
Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: Rudá Zmije 15 Října 2014, 13:02:17
Obě jsou nahlášené u mne. Při telefonátu, když jsem na svou pojišťovnu hlásil tu nehodu, tak slečna říkala něco ve smyslu "a vytvoříme spolu rovnou i druhou pojistnou údálost, až policie rozhodne, a bude to z POV viníka".

Pak by měl následovat regres (malusy a spoluúčast), až se rozhodne kdo byl viníkem. Otázka je, jestli se o to nějak mám starat. Nebo prostě počkat na ty tři měsíce, následně kontaktovat (mou? jeho?) pojišťovna a domáhat se rozhodnutí, kdo je viníkem?
Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: modeler 15 Října 2014, 13:40:59
Ok, tak to bych v tom případě nechal stornovat to POVko u tve pojišťovny a nahlas novou událost u pojišťovny vinika. Údaje by měli byt na záznamu o nehodě nebo v protokolu od chráničů.

Auto si necháš opravit přes svou havárku a pak podle toho jak dopadne šetření si budeš nárokovat spoluúčast atd.. Maximálně budeš muset zaplatit spoluúčast když ti pojišťovna viníka rozhodne že viník vlastně není a nebo že se k tomu nebude hlásit.

Co se týče magistrátu, tak pokud to není úplně jasný případ, tak je dost velká šance že se na správní vykašlou a nechají to vyhnít. Tohle je pro ně nezajímavé když místo toho můžou pořešit x pirátů a pokusit se je oholit.

Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: Rudá Zmije 17 Října 2014, 17:09:21
OK, takto to tedy udělám - díky moc. Nevím proč jsem čekal, že se o POV od viníka postará moje pojišťovna.

Jinak zkušenost s poj. UNIQA - opravdu už nikdy nepůjdu do "low-cost" pojišťovny, protože se vůbec nesnaží, a to ani ve zcela základních věcech "auto na víkend potřebuji, můžete zkusit nafotit výsledek co nejdřív ať si jej ještě v pátek můžu vyzvednout" ne, kašlou na to, v 5 už makat nebudou...
Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: Behemot 20 Října 2014, 01:00:21
Někde se to tu už řešilo, pojišťovny mají šetřit samy a snad to 3 měsíců stanovit viníka, bez ohledu na výsledky šetření opicajtů/úřadu.

Jinak co se týče aut na leasing, tak tam není třeba volat. Zákon totiž stanovuje škodu na majetku třetí osoby vyjma vozidla, jehož řidič byl účastníkem nehody a je úplně jedno, komu patří.

(5) Povinnost podle odstavce 4 (hlásit atd. - pozn.) platí i v případě, kdy při dopravní nehodě

a) dojde ke hmotné škodě na majetku třetí osoby, s výjimkou škody na vozidle, jehož řidič má účast na dopravní nehodě nebo škody na věci přepravované v tomto vozidle,

b) dojde k poškození nebo zničení součásti nebo příslušenství pozemní komunikace podle zákona o pozemních komunikacích20a), nebo

c) účastníci dopravní nehody nemohou sami bez vynaložení nepřiměřeného úsilí zabezpečit obnovení plynulosti provozu na pozemních komunikacích.
Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: Lafayette 20 Října 2014, 10:30:27
Někde se to tu už řešilo, pojišťovny mají šetřit samy a snad to 3 měsíců stanovit viníka, bez ohledu na výsledky šetření opicajtů/úřadu.

Ano, pojišťovna sama provede šetření a dle výsledku plní (či neplní). Úplně bez ohledu na šetření policie nebo úřadu. Mám případ, že úřad klasicky vůbec pravomocně nerozhodl do jednoho roku, ale pojišťovna jednoho účastníka nehody rozhodla, že viníkem je její klient a plnila.
Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: Cecil 20 Října 2014, 11:02:03
Někde se to tu už řešilo, pojišťovny mají šetřit samy a snad to 3 měsíců stanovit viníka, bez ohledu na výsledky šetření opicajtů/úřadu.

Ano, pojišťovna sama provede šetření a dle výsledku plní (či neplní). Úplně bez ohledu na šetření policie nebo úřadu. Mám případ, že úřad klasicky vůbec pravomocně nerozhodl do jednoho roku, ale pojišťovna jednoho účastníka nehody rozhodla, že viníkem je její klient a plnila.
Tak pak by mě zajímalo co dělat když by pojišťovna dospěla k opačnému závěru jak opicajti.
Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: modeler 20 Října 2014, 11:08:39
Někde se to tu už řešilo, pojišťovny mají šetřit samy a snad to 3 měsíců stanovit viníka, bez ohledu na výsledky šetření opicajtů/úřadu.

Ano, pojišťovna sama provede šetření a dle výsledku plní (či neplní). Úplně bez ohledu na šetření policie nebo úřadu. Mám případ, že úřad klasicky vůbec pravomocně nerozhodl do jednoho roku, ale pojišťovna jednoho účastníka nehody rozhodla, že viníkem je její klient a plnila.
Tak pak by mě zajímalo co dělat když by pojišťovna dospěla k opačnému závěru jak opicajti.

Reklamovat výsledek PU a řvát na ně tak dlouho, dokud nebudou spolupracovat. :)

Ono ti nic moc jiného nezbude. Samozřejmě se vždycky snaží kroutit a zaplatit co nejméně. Pokud možno nic.
Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: hh 20 Října 2014, 12:06:20
Pokud pojišťovna neplní, přestože přestupkové řízení směřuje k rozhodnutí o zavinění jejího klienta (nebo dokonce už bylo pravomocně rozhodnuto), tak bych to s nima nejdřív zkusil po dobrém (telefonát, zjistit co mají za problém, jestli dostali všechny podklady ...) a pokud to nepomůže, tak písemné upozornění a následně žaloba (pozor, na toho viníka, nikoliv pojišťovnu).

Dopis, ve kterém se zmíníte o žalobě, obvykle zafunguje. Pokud totiž ten klient prohraje, tak to za něj stejně bude plnit pojišťovna, ta se soudu účastní jako vedlejší účastník (tj. má s tím náklady, minimálně na právní zastoupení). Tj. ten dopis primárně zafunguje jako něco, co je donutí ten případ opravdu prověřit, a pokud si nebudou hodně jistí, tak i zlikvidovat. Většinou se hádají jen o výši škody, zavinění jejich pojištěnce, pokud k tomu dospěl stát, zpochyňovat nebudou (leda by tam bylo nějaké jasně prokazatelné spoluzavinění poškozeného).
Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: Behemot 21 Října 2014, 18:28:58
A co v případech kdy se řízení nevyvíjí a ani jedna pojišťovna nerozhoduje a nerozhodne do těch 3 měsíců?
Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: Sadra17 21 Října 2014, 19:44:36
použít velice oblíbenou Česko kancelář pojistitelů  ;)
Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: Behemot 21 Října 2014, 19:51:59
A ta to bude vymáhat po kom?
Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: Sadra17 21 Října 2014, 20:12:37
čkp je nadřízenej orgán pojištoven, funguje to nějak jako odvoláni na kraj  ;)
Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: Cecil 21 Října 2014, 21:26:44
Chápem to správne že pokiaľ by som mal nejakú drahšiu opravu po nehode ktorú sám zo svojho neutiahnem tak môžem byť až 3 mesiace bez auta? A pokiaľ sa poisťovňa šprajcne tak aj dlhšie?
Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: Rudá Zmije 21 Října 2014, 21:52:53
Pokud mate havarijni pojisteni, tak ne (pokud utahnete alespon spoluucast). Tedy zalezi na tom, jak rychle budete mit auto opravene, protoze (obvykle) v techto situacich nedostanete nahradni auto. Ja dostal nahradni auto zdarma na 1. mesic, pak uz chteli zaplatit (nemaji jistotu, ze to pujde z vinikovy POV).

Pro predstavu,
1) nehoda se stala 21.8.
2) auto jsem mel opraveno vcera (v CR techto modelu jezdi asi 5, a specificky lak mam jediny)
3) spravni organ zatim ani NEZACAL jakkoliv jednat
4) pojistovna vinika ani nic neresi, nijak nekomunikuje (ale u nich jsem to nahlasil az na radu tady odsud, v patek vecer)
5) moje pojistovna vse resi z havarijniho pojisteni, s tim ze nasledne bude regres

Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: Sadra17 21 Října 2014, 22:10:18
máš nárok na náhradní vozidlo  ;)
Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: Rudá Zmije 21 Října 2014, 22:52:42
Asi jak u ktere pojistovny. U te moji nesmyslne low-cost :( udajne pri plneni z havarijniho nikoliv.
Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: 2M 22 Října 2014, 09:05:28
Chápem to správne že pokiaľ by som mal nejakú drahšiu opravu po nehode ktorú sám zo svojho neutiahnem tak môžem byť až 3 mesiace bez auta? A pokiaľ sa poisťovňa šprajcne tak aj dlhšie?

A nejen to. Když se pojišťovna šprajcne tak servis bude peníze chtít po Vás. To už jsem taky zažil.
Když opravu nedokážu zaplatit ze svého tak bych to nedělal dokud to není ze strany pojišťovny jisté.
Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: Sadra17 22 Října 2014, 09:37:18
jenže pojištovna většinou platí na základě faktury  ;D
Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: hh 22 Října 2014, 11:07:55
Pojišťovna obvykle umožní i tzv. likvidaci na rozpočet, tj. že s využitím nějaké standardizované metodiky (trochu připomínající černou magii) vygenerují částku, která dle nich odpovídá té škodě, a pokud s tím poškozený souhlasí, tak mu ji vyplatí a je na něm, co s tím udělá (jestli, kde a jak auto opraví, případně koupí nové ...).

Jinak pokud není žádných pochyb ohledně zavinění ani z toho ten poškozený nezkoušel nějakým pochybným způsobem vytřískat víc, než odpovídá té škodě, tak může být dost v klidu i když má hluboko do kapsy. Pokud už má auto v servisu a ten ho zadržuje protože pojišťovna dělá problémy, tak bych si úplně v klidu nějaké odpovídající auto půjčil a toho viníka zažaloval. Ve finále to nakonec pojišťovna zaplatí všechno (škoda není jen ta škoda na autě, ale veškerý zásah do majetku poškozeného, tj. i všechny související náklady, ušlý zisk ...).
Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: Sadra17 22 Října 2014, 13:59:40
ano, dokonce i na poškozený věci, dost motorkářům propláceli poškozený oblečení (ona kožená kombinéza stojí klidně ke 20 000) helmy  ;)
Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: modeler 22 Října 2014, 14:46:59
Pojišťovna obvykle umožní i tzv. likvidaci na rozpočet, tj. že s využitím nějaké standardizované metodiky (trochu připomínající černou magii) vygenerují částku, která dle nich odpovídá té škodě, a pokud s tím poškozený souhlasí, tak mu ji vyplatí a je na něm, co s tím udělá (jestli, kde a jak auto opraví, případně koupí nové ...).

Jinak pokud není žádných pochyb ohledně zavinění ani z toho ten poškozený nezkoušel nějakým pochybným způsobem vytřískat víc, než odpovídá té škodě, tak může být dost v klidu i když má hluboko do kapsy. Pokud už má auto v servisu a ten ho zadržuje protože pojišťovna dělá problémy, tak bych si úplně v klidu nějaké odpovídající auto půjčil a toho viníka zažaloval. Ve finále to nakonec pojišťovna zaplatí všechno (škoda není jen ta škoda na autě, ale veškerý zásah do majetku poškozeného, tj. i všechny související náklady, ušlý zisk ...).

Rozpočet sice nabízejí, ale částky které podle něj vyplácejí jsou často naprosto mimo realitu. Např. z ceny nového dílu platí 50%. To by sice možná ještě šlo, ale že ta cena nového dílu je ta nejlevnější položka z Auto Kelly, to je už horší.
Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: 2M 22 Října 2014, 14:49:57
jenže pojištovna většinou platí na základě faktury  ;D

Ale jestli hrozí potíže s proplacením budete vědět předem.
Jen se zeptat někoho kompetentního a ne jak v tom případě který jsem zmínil se nechat uchlácholit servisem že to bude v pohodě a pojišťovna to zaplatí a pak se divit.
Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: hh 22 Října 2014, 18:30:18
Rozpočet sice nabízejí, ale částky které podle něj vyplácejí jsou často naprosto mimo realitu. Např. z ceny nového dílu platí 50%. To by sice možná ještě šlo, ale že ta cena nového dílu je ta nejlevnější položka z Auto Kelly, to je už horší.
Na tom asi není nic překvapivého, že pojišťovna nebude nabízet něco pro ni nevýhodné. Nicméně u většiny pojišťoven je ta cena k jednání a dá se dospět k něčemu, co pro poškozeného dává smysl.
Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: modeler 23 Října 2014, 08:25:20
Rozpočet sice nabízejí, ale částky které podle něj vyplácejí jsou často naprosto mimo realitu. Např. z ceny nového dílu platí 50%. To by sice možná ještě šlo, ale že ta cena nového dílu je ta nejlevnější položka z Auto Kelly, to je už horší.
Na tom asi není nic překvapivého, že pojišťovna nebude nabízet něco pro ni nevýhodné. Nicméně u většiny pojišťoven je ta cena k jednání a dá se dospět k něčemu, co pro poškozeného dává smysl.

To máš tedy dost rozdílné zkušenosti. Nebo se možná lišíme v tom, co poškozenému dává smysl.
Název: Re:Nehoda ve správním řízení - pojistné plnění
Přispěvatel: tomasmaladd 23 Října 2014, 12:19:24
přihodím taky trochu zkušenosti, tenhle rok mě nedalo auto přednost když jsem jel na motorce. Vyšel jsem z toho z hlediska zdraví skvěle ale i tak 14 dní sem byl na lůžku a měsíc se hýbal s obtížemi. Motorka pojišťovnou zaplacena do 14 dnů, tak jsem si říkal super že je to taková rychlost řešení. Likvidátor korm motorky nafotil oblečení helmu a protože jsem jel zrovna z práce měl sem rozsekaný noťas. Zhruba po 2 měsících jsme volal do pojišťovny zda mají vše co potřebují ke stanovení škody odpověď „ano“  (ze zákona mají pojišťovny 3 měsíce si vyžádat další dokumenty)  Na den přesně za tři měsíce od nehody email že potřebují doplnit nějaké materiály. (táhne se to dodnes přitom se nejedná o nějakou Slávii která je tím proslulá ale o českou pojišťovnu )
Shrnutí, už chápu proč jsou lidé nasraní když je někdo nabourá.