Můžu se zeptat.. Proč musím mít v autě filtr, kterej se typicky za 100K vysere a stojí neskutečný prachy, když se v součtu EU podílí na splodinách jednotkama procent..? Teď jsem koukal na video jak se frajer chlubí, že si koupil "slabý auto, jen 8 litrů objem" ve státech... O tankerech a podobných srandách se ani nezmiňuju..
Já bych se s vámi nešel rvát a nutit vás, abyste si tam ten filtr, kterej tam patří, sehnal. Jak jsem již psal v předchozích příspěvcích. Já vím, že z ekologického hlediska je to irelevantní, máte pravdu. Ale ta role filtru a katalyzátoru není ani tak ekologická. Vy tím realně nesnížíte CO2 (což je největší průser pro globální ekologii). Jde o to, že se zachytí, či alespoň částečně chemicky přemění NOx nebo benzoapyreny.
EDIT: V případě dieselů s AdBlue se škodliviny rozloží téměř dokonale.
Proč byste to tam měl mít? Ne kvůli ekologii, EU, nebo tak.. Ale kvůli lidem. Nejen, že jim odporně smrdíte pod nosem (přitom jak bylo zmíněno, zdravá auta se zahřátým motorem skoro nesmrdí), ale vypouštíte jim přímo do plic jedny z nejzákeřnějších karcinogenů.
Na druhou stranu jsem zažil člověka, kterej mi tvrdil, jak strašně mu voní zplodiny nafty. Takže asi byste si i našel fanklub
Ale nechci, aby to znělo agresivně vůči vám konkrétně. Prostě mě serou mamrdi, mladí kluci, co s těmi svými jedničkovými ofcemi a 20 let starými bavoráky bez filtrů a katalyzátorů (vím, že tam ani diesel filtry nebyly) otravují, smrdí, hlučí.. Přitom by jim stačilo často jenom celkově vozidlo seřídit a repasovat.