Tak jsem napsal do Přerova krásné odvolání, a obviněný jej podal opožděně. Čili alespoň k diskusi a pro inspiraci těm, kdo se u Přerova nachytají na zmatené dopravní značení, stěžejní část odvolání zveřejňuji:
Napadené rozhodnutí obsahuje tvrzení správního orgánu, že vozidlo odvolatele „
měl překročit nejvyšší dovolenou rychlost mimo obec stanovenou dopravní značkou „B20a“ na 50 km/h“. Toto obvinění není nijak podloženo obsahem spisového materiálu a je nepravdivé, neboť dopravní značení v daném místě sestává ze značky B20a (s hodnotou „50“), značky B16 (s hodnotou 3,2m) a dodatkové tabulky E07b (směrová šipka vpravo). Jelikož dle vyhlášky č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích, konkrétně její přílohy č. 6, směrová šipka „
vyznačuje směr k místu, k němuž se vztahuje značka, pod níž je tabulka umístěna“, vztahuje se nejvyšší dovolená rychlost 50 km/h na vozidla odbočující vpravo do ulice Nivky, nikoliv na vozidla pokračující v přímém směru. V řízení tak nebylo nikterak prokázáno, že nejvyšší dovolená rychlost mimo obec, jež je obecnou právní úpravou stanovena na 90 km/hod., byla v daném čase a místě jakkoli dále snížena na 50 km/hod., jak nesprávně uvádí ve výroku napadeného rozhodnutí správní orgán prvního stupně. Napadené rozhodnutí je tím pádem nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů.
V pochybnostech o tom, k jaké značce se vztahuje dodatková tabulka se šipkou vlevo, objevil odvolatel několik obdobně řešených dopravních značek. Např. na ulici Radlická, Praha 5, před křižovatkou s ulicí Kutvirtova, poblíž zastávky metra „Radlická“, směr jízdy od Smíchova na Jinonice, jsou na jednom sloupu umístěny shora dolů:
1. značka A7b - zpomalovací práh,
2. značka B20a - nejvyšší dovolená rychlost,
3. dodatková tabulka se šipkou vlevo.
Obrázek č. 1: Použití směrové dodatkové tabulky v Praze 5Dodatková tabulka zcela v souladu s ust. § 63 odst. 1 písm. f) ZPPK zpřesňuje význam značek B20a i značky A7b, pod nimiž je umístěna. Řidiči pokračující křižovatkou po ulici Radlická ale nenarazí na žádný zpomalovací práh – ten je umístěn v ulici Kutvirtova, tzn. po odbočení
vlevo. Přitom pokud by měla platit logika správního orgánu prvního stupně, který (bez jakékoli opory v zákoně) vztahuje dodatkovou tabulku výhradně k právě jedné značce, pod níž je dodatková tabulka umístěna, znamenala by tato kombinace dopravního značení, že pro odbočení vlevo platí rychlostní omezení na 20 km/hod. a pro pokračování po ul. Radlická platí upozornění na zpomalovací práh. Tak tomu ale není. (Viz též na
Mapy.cz.)
V práci s dodatkovými tabulkami zjevně nejsou silniční úřady příliš zběhlé, neboť např. v obci Kounov lze narazit na tuto stěží pochopitelnou kombinaci:
Obrázek č. 2: Dopravní značení v KounověV tomto případě (viz též na
Mapy.cz ) by bylo teoreticky možno zpětně dovodit, že dodatková tabulka mění význam informativní dopravní značky IP10a na zákazovou DZ B01 (zákaz vjezdu), s výjimkou pro dopravní obsluhu. Tak tomu ale v právním státě není a být nemůže.
Pokud někde má být stanovena a dodržována maximální dovolená rychlost 50 km/hod., je v právním státě nezbytné, aby se příslušný silniční úřad postaral o zajištění takového dopravního značení, které bude povinnost řidiči ukládat zcela jednoznačně, v souladu se zákonem a bez jakýchkoli pochybností. Je-li dopravní značení provedeno zjevně nejednoznačně, neboť ani zákon jasně nestanoví, zda se dodatková tabulka vztahuje k právě jedné nebo ke každé dopravní značce, pod níž je umístěna, není možno domnělé porušení příkazu považovat za přestupek. Pokud by měla mít kombinace dopravního značení ten význam, který jí zcela účelově připisuje správní orgán prvního stupně, pak by správné pořadí značení v místě spáchání údajného skutku bylo (shora dolů):
1. DZ B16 (s hodnotou 3,2m),
2. dodatková tabulka E07b (směrová šipka vpravo),
3. DZ B20a (s hodnotou „50“).
Tato kombinace by tedy jednoznačně stanovovala snížení nejvyšší dovolené rychlosti na 50 km/hod. pro všechny řidiče a upozornění na maximální rozměry pro řidiče odbočující vlevo.
Jelikož v průběhu řízení nebylo prokázáno, že nejvyšší dovolená rychlost mimo obec, jež je obecnou právní úpravou stanovena na 90 km/hod., byla v daném čase a místě jakkoli dále snížena na 50 km/hod., nelze než konstatovat, že se správním orgánem prvního stupně tvrzený skutek nestal.