Máte na mysli daň z vozidla. Protože pojistka na rok v hodnotě auta si myslím pozbývá pro pojistníka jakéhokoliv smyslu.
Povinné pojištění souvisí se škodami, které vzniknou provozem daného vozidla (a naopak hrazení škod na samotném pojištěném vozidle je vyloučeno). Není tu tedy žádný vztah mezi cenou pojištěného vozidla a výší pojistného (i auto, které by rozumný člověk nechtěl ani zadarmo, jistě zvládne způsobit vysoké škody, např. postavíte-li ho do cesty Pendolinu ...).
Že by se ceny pojistného nějak dramaticky pohnuly krátkodobě nehrozí, podle § 3b zákona 168/1999 Sb. v zásadě platí, že by měla být rovnováha mezi inkasem pojistného (tedy i průměrným pojistným) a hrazenými škodami, zřejmě i včetně nějaké obvyklé marže pojistitele. Schvaluje to ČNB. Klíčové tak je, kolik celkově pojišťovny plní, což je dáno výší škod (jelikož vozový park nijak zvlášť nemládne a auta jsou pořád podobně drahá, tohle bude zhruba kopírovat inflaci) a počtem škod (což může růst kvůli vyššímu provozu). Mohou k tomu přistupovat i další vlivy, např. že by výrazněji rostly nemajetkové náhrady (ovšem hrůzostrašné scénáře, podle kterých s příchodem NOZu mělo docházet k astronomickým náhradám za prkotiny, se zatím nenaplnily, spíš se jede setrvačně podle slavné tabulky, která lidský život cení na 240 kCZK), nebo že by si poškození v průměru nechali méně pojišťovnami kálet na hlavu, ale vše jsou jen parametrické korekce - asi je možné, že bude dlouhodobě pojistné na POV růst rychleji než inflace, ale nemůže to způsobit skoky v násobcích či dokonce řádech.