Jj, to tam sice napsané je, ale připadá mi, že to taky neplatí vždy.
Platí to vždy, ale problém je, že v Kocourkově paralelně existují 3 různé režimy vymáhání peněžitých pohledávek - soudní výkon rozhodnutí (upraveno v OSŘ), exekuce soudním exekutorem (upraveno v exekučním řádu) a daňová exekuce (upraveno v daňovém řádu). Kromě toho existuje ještě správní exekuce podle správního řádu, ale ta se v rámci tzv. dělené správy týká jen nepeněžitých plnění.
V tom, které režimy jsou dostupné pro kterou pohledávku, je docela slušný zmatek. Když pominu speciality a výjimky, tak je to zhruba tak, že prostřednictvím soudního exekutora může vymáhat kdokoliv téměř cokoliv, daňovou exekuci může provést (kromě samotných daní) orgán veřejné moci typicky ve věci rozhodnutí (titulu), které si sám vydal, tj. např. pravomocný sprdelní příkaz si takto může zinkasovat sám úřad ORP (ale právě proto, že si to může orgán zkásnout sám nebo angažovat exekutora, už nemá přístup k soudnímu výkonu) a soudní výkon rozhodnutí může navrhovat oprávněný v postavení soukromé osoby typicky ohledně titulu, který pochází právě od soudu (vedle toho může samozřemě i za exekutorem, což je u obecných pohledávek prakticky nutnost, protože soudní výkon rozhodnutí je zoufale pomalý a neefektivní).
No teď k té CEE. Tam jsou právě jen exekuce vedené soudními exekutory, nejsou tam ty zbylé 2 režimy. Třeba u té zdravotní pojišťovny, pokud jde o pojistné a ne o nějaký soukromoprávní nárok, tak tam si pojišťovna může vybrat mezi daňovou exekucí a soudním exekutorem. Typicky bude postupovat tak, že si dlužníka nejdřív zkusí zkásnout v režimu daňové exekuce sama a exekutorovi předá jen věci, kde narazí při lustracích na nějaký problém nebo by s tím měla moc práce (např. nebude sama dělat mobiliární exekuci, i když by teoreticky mohla).
Další problém je, že v CEE jsou jen pravomocně nařízené exekuce (což může být problém, protože pokud proti někomu směřuje 10 návrhů ale všude se odvolá, tak než to soud schroupe, bude se v CEE jevit čistý a přitom ve skutečnosti už nad jeho ekonomickou mršinou krouží supi) a i po tom nařízení má exekutor na zápis lhůtu tuším 5 dní, což někdy též může být rozhodující (jde přesně o tu kritickou dobu, kdy se může povinný intenzivně snažit střelit majetek, nicméně jeho dispozice s ním jsou kvůli inhibitoriu již neplatné).
Mimo tato omezení, tj. není tam soudní výkon a daňová exekuce, nejsou tam nepravomocně nařízené exekuce a pravomocně nařízené mají mírné zpoždění, by měla CEE fungovat spolehlivě. Pokud by se stala chyba, tak to sice nemá přímé následky, ale lze vymáhat škodu po tom, kdo to způsobil (tj. buď po exekutorovi, který tam údaje nezapsal či zapsal blbě/pozdě, nebo po provozovateli - Komoře).