30kmhcz
Social networking => Nedopravní tématika => Téma založeno: mrkef 13 Února 2017, 15:02:27
-
Zdravím,
obrátil se na mě kamarád a potřeboval bych poradit. Kamarád měl smlouvu na poskytování internetu, kterou převedl k určitýmu datu na jiného člověka, odstěhoval se a změnil trvalou adresu. Teď mu na mail přišla upomínka, že dluží za 2 faktury asi 250 kč + penále a pokuty, takže se to pěkně vyšplhalo. Na mail mu přišla kopie dopisu, kterej poslali na starou adresu, takže se jim dopis musel vrátit. Nicméně mezitím on skončil v oddlužení, ve kterým tuto pohledávku neuvedl (nevěděl o ni) a oni se ani nepřihlásili. Má cenu to nějak řešit nebo je to skrz to oddlužení a doručování na jinou adresu tabu?
-
Jak ji převedl? Má to potvrzené? Jak?
Jaké jsou smluvní podmínky? Atd...
-
opas: +1
Samé otázky. Nemá smysl to komentovat bez znalosti podrobností, variant je tolik, že by to ani nešlo.
Tedy jen na okraj. Téměř jistě nešlo o postoupení (cessi) smlouvy, ale prostě původní zákazník smlouvu ukončil a nový novou uzavřel. Ukončení jen asi proběhlo za jiných podmínek, než kdyby to jednostraně vypověděl (vzhledem k tomu, že poskytovatel neztrácí zákazníka, nebude trvat na dodržení doby, na kterou byla smlouva sjednána či dalších závazků), ale to nic nemění na tom, že jde o vztah výlučně mezi kamarádem na poskytovatelem, nevstupuje do toho nový zákazník. Takže musí vycházet ze smlouvy, VOP, faktur/vyúčtování, způsobu ukončení atp.
Pokud u té ukončené smlouvy nebyly vypořádány všechna práva a povinnosti (doplacení ceny za služby, vrácení zařízení, pokud nebyla jeho nebo nezůstala novému zákazníkovi atp.), tak je logické, že poskytovatel něco chce. Pokud mu nebyla sdělena nová adresa, je v pořádku, že píše na původní, do registrů nemá poskytovatel (přímý) přístup a ostatně ani nemá důvod pátrat, zda zákazník nezměnil adresu, ve smlouvě či VOP je jistě klauzule o tom, že doručuje se na adresu dle smlouvy a strany mají povinnost se navzájem o změnách informovat.
Vztah k insolvenci/oddlužení je jednoduchý - pokud šlo o pohledávku, kterou věřitel-poskytovatel mohl přihlásit a nepřihlásil, tak v případě, že dlužník splní podmínky oddlužení, tento nárok prakticky zanikne, resp. stane se nežalovatelným.
-
Smlouva se vždy automaticky prodlužovala na 12 měsíců, tak při konci té smlouvy se sepsal dodatek, že se prodlužuje znova na jiné jméno a za veškeré zařízení přebírá odpovědnost druhá osoba. Ale pokud smlouva skončila v únoru a trvalé bydliště změnil až v dubnu, tak snad není povinnost jim to hlásit né? Dlužné faktury prý jsou za listopad 2015 a leden 2016, návrh na oddlužení podán v dubnu 2016 a v červenci 2016 odsouhlasen soudem. Firma pohledávku nepřihlásila.
-
Zajímavá informace případně je, že v případě sporů v tomto rozhoduje o nároku a výši ČTÚ, nehledě na to, co si kdo napíše do podmínek.
-
Jak ten převod provedli? Normálně měl ukončit svou smlouvu k určitému datu a nový člověk měl navázat na novou. Co to bylo za operátora? UPC dělá dost problémy ale stačí jím pohrozit a dají pokoj.
-
Ti dva společně s poskytovatelem podepsali nějaký dodatek o změně zákazníka nebo tak nějak mi to říkal. Tady jde o to, že když to bude ignorovat, protože v podstatě nic neví, tak aby na něj pak nepřišel exekutor. Ale podle mě je to už promlčený, jelikož šel do oddlužení a oni si to pohledávku nepřihlásili.
-
Nejde o promlčení, ale o osvobození podle § 414 InsZ - které nastane až splní-li dlužník úspěšně celé oddlužení. Jde-li o oddlužení 5letým splátkovým kalendářem, tak ale zároveň v jeho průběhu nejspíš dojde někdy v roce 2019 i ke klasickému promlčení, neprovede-li dlužník nějakou pitomost typu uznání dluhu.
Exekutor přijít nemůže, věřitel patrně nemá exekuční titul a v průběhu insolvenčního řízení ho ani nemůže získat, jde-li o pohledávku, kterou mohl uplatnit přihláškou.