zároveň řidič B se dostatečně nevěnoval řízení. Osobně se přikláním k tomu, že viníkem je spíše řidič B.
Upřímně to nechápu... Takže když pojedu 90 po hlavní a budu se kochat tak mi to tam z vedlejší může někdo beztrestně poslat..? Z toho co jste napsal to vypadá "kdyby dával pozor tak mohl brzdit, uhnout, ..", ale to je definice "z vedlejší nedal přednost". Tak jak může být na vině ten kdo nedostal přednost...?
Jednoduše:
1) řidič vozidla najíždějícího z vedlejší nesmí řidiče jedoucího po hlavní ohrozit, ale omezit může;
2) vozidlo B se ze vzdálenosti, na kterou se řidiči mohli vidět, při rychlosti 90 km/h dostane k místu nehody cca za 3,3 sekundy, což je dostatečně dlouhá doba na to, aby řidič vozidla B zareagoval na výrazně pomaleji jedoucí vozidlo A;
3) technicky vzato došlo k nehodě dvou vozidel jedoucích po hlavní silnici - řidič vozidla A po ní ujel cca 12 metrů, než došlo k nehodě, a dalších cca 5 metrů ujel od místa, z nějž měl bezpečný výhled; při průměrné rychlosti 20 km/h by tuto vzdálenost překonal cca za 3,1 sekundy;
4) obdobná situace je naprosto běžná a zpravidla k nehodě nevede; pokud ano, je tím, kdo má výrazně více možností nehodě zabránit, řidič B - zejména pak v situaci, kdy je vozovka dostatečně široká pro předjetí a v protisměru nic nejede.
Řidič vozidla A po mém soudu mohl a měl jet rychleji. Překážku vozidlu B vytvořil, vzhledem ke vzdálenosti místa nehody od křižovatky nikoli však překážku náhlou, a tedy řidiče vozidla B omezil, ale neohrozil (pokud by se řidič B nekochal do té míry, že by zapomněl, že řídí). Ze skutečnosti, že se řidič vozidla B nepokusil vozidlo A předjet (v přímém nárazu zezadu shledávám kurióznost oné nehody), dovozuji, že se dostatečně nevěnoval řízení, což je v souladu i s naprostou absencí brzdné stopy (jež samozřejmě za určitých podmínek absentovat může i v případech, kdy vozidlo brzdí).
Podstatné pro posouzení otázky, kterou kladete, je, zda vytvořil řidič A překážku náhlou a neočekávanou, či nikoliv, a tedy řidiče vozidla B ohrozil, nebo jen omezil (tj. “donutil dát nohu z plynu”). Zkuste v běžném provozu sledovat, jak často Vás někdo ke snížení rychlosti donutí. Tyto situace “vyježděný” řidič vůbec nevnímá, jelikož jsou naprosto běžnou součástí každodenní rutiny.