ad 1) Řidič se může v ČR vybodovat, i když vůbec žádné řidičské oprávnění (ani řidičský průkaz) nemá. Vybodovací roční zákaz (slovy zákona pozbytí práva k řízení motorového vozidla) u držitele zahraničního ŘP pak platí naopak pouze na území ČR - zda to bude mít nějaké důsledky i v zemi, která ŘP vydala, záleží na tamní právní úpravě. ŘP vám zadržet být může, ale musí být obratem zaslán orgánu země, která jej vydala - kdy a jak vám pak bude vrácen opět závisí na tamní úpravě. Řídit ve třetí zemi lze, pokud mám např. slovenský ŘP (a mám jej u sebe a Slovenskem přiznané řidičské oprávnění mi z nějakého důvodu nezaniklo) a vybodování v ČR, tak např. v Německu legálně řídit můžu.
ad 2) Prakticky řídit může, při kontrole by neměl jak vzniknout problém, ovšem pokud jde o chybu a dotyčný si toho je vědom, tak by to mohlo mít nehezké následky, pokud by na té silné motorce někoho sundal a následně by se zjistilo, že oprávnění na ní vůbec neměl mít. Při výměně zpět záleží na postupu úřadu, zda bude vycházet jen z údajů na ŘP, nebo si to porovná i s vlastními údaji v registru. Nevím z hlavy, jak moc jsou ŘP harmonizované a jestli i na tom UK je u každého oprávnění uvedeno datum vzniku, pokud ano, tak by to pozornému úředníkovi nemělo při výměně uniknout - zjistí, že ve vaší kartě řidiče v ČR vám ve stejný den vzniklo oprávnění jen na malou motorku a že to je tedy evidentně chyba (kdybyste si tu velkou motorku dodělal v UK, bylo by tam pozdější datum).